4. Aan de slag met uw pitch
Denk goed na over wat u met uw pitch wilt bereiken. Wilt u informeren of wilt u anderen tot actie aanzetten? Een pitch moet kort en krachtig zijn en bovenal te begrijpen zijn voor uw luisteraars. Om te voorkomen dat een ander u niet goed genoeg begrijpt, kunt u uw verhaal formuleren aan de hand van het pitchstappenplan. Hierdoor vergeet u geen belangrijke elementen en maakt u uw pitch publieksvriendelijk.
stappenplan
In de vorige hoofdstukken las u al over de doelgroepanalyse en het bepalen van uw doel. Hieronder leest u nog even kort wat ze inhouden, zodat het stappenplan compleet is. Maak de pitch aan de hand van dit stappenplan, zodat u geen cruciale onderdelen vergeet. Stel de pitch stap voor stap op, zodat er een logische structuur in zit. Zo is de volgorde helder en kunt u uw verhaal makkelijk onthouden. Bijkomend voordeel is dat het voor de luisteraar prettig is om een verhaal te volgen waar een duidelijke structuur in zit.
Kunt u de pitch na het opstellen herhalen? Als u keer op keer moeite heeft om uw verhaal te vertellen, kan het publiek dit ook niet aan derden navertellen. Hierdoor heeft uw pitch niet de impact waarop u hoopt.