2. Betere resultaten met een doelgroepanalyse
Als u uw ideeën wilt ‘verkopen’, aan wie verkoopt u ze dan eigenlijk? Het is belangrijk om uw doelgroep helder voor ogen te hebben. Spreek deze mensen altijd persoonlijk en direct aan. Ken ze door en door. Weet waar hun worstelingen en pijnpunten op het werkvlak liggen en speel hier slim op in. Zo voelen zij zich gehoord en aangesproken. Want hoe weten zij anders dat zij de perfecte kandidaten zijn om uw ideeën toe te passen of uit te voeren?
aandacht
Stelt u zich eens voor: u zit voor de televisie na een lange werkdag. Uw favoriete film, de nieuwsuitzending of die ene spannende televisieserie wordt onderbroken door een reclameblok. Dit duurt ongeveer zeven minuten. Elk blok kent meerdere advertenties van diverse organisaties. Welke reclame krijgt dan uw volledige aandacht?
Een reclamespot laat eerst het probleem van de doelgroep zien. Dan komt de organisatie met haar oplossing om vervolgens af te sluiten met een verkooppitch. De reclame beschrijft de problemen van de kijker zo goed dat deze zichzelf hierin makkelijk herkent.
doelgroep
Als u (on)bewust meepraat of meedenkt over een reclame, kan het goed zijn dat u bij de doelgroep hoort.
emotie
Wilt u een heldere pitch uitschrijven om uw ideeën over te brengen aan uw werkgever, uw management of uw werknemers? Dan is het absoluut een aanrader om – net als organisaties doen bij het overbrengen van reclameboodschappen – bij het schrijven uw doelgroep in gedachten te houden en voorbeelden te geven die voor hen herkenbaar zijn. Door met specifieke emoties te werken, zorgt u ervoor dat u als het ware persoonlijk met hen ‘praat’. Hierdoor voelen zij zich gehoord en natuurlijk aangesproken.