U bent hier

2. Betere resultaten met een doelgroepanalyse

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: maart 2020

Als u uw ideeën wilt ‘verkopen’, aan wie verkoopt u ze dan eigenlijk? Het is belangrijk om uw doelgroep helder voor ogen te hebben. Spreek deze mensen altijd persoonlijk en direct aan. Ken ze door en door. Weet waar hun worstelingen en pijnpunten op het werkvlak liggen en speel hier slim op in. Zo voelen zij zich gehoord en aangesproken. Want hoe weten zij anders dat zij de perfecte kandidaten zijn om uw ideeën toe te passen of uit te voeren?

aandacht

Stelt u zich eens voor: u zit voor de televisie na een lange werkdag. Uw favoriete film, de nieuwsuitzending of die ene spannende televisieserie wordt onderbroken door een reclameblok. Dit duurt ongeveer zeven minuten. Elk blok kent meerdere advertenties van diverse organisaties. Welke reclame krijgt dan uw volledige aandacht?

Een reclamespot laat eerst het probleem van de doelgroep zien. Dan komt de organisatie met haar oplossing om vervolgens af te sluiten met een verkooppitch. De reclame beschrijft de problemen van de kijker zo goed dat deze zichzelf hierin makkelijk herkent.

doelgroep

Als u (on)bewust meepraat of meedenkt over een reclame, kan het goed zijn dat u bij de doelgroep hoort.

emotie

Wilt u een heldere pitch uitschrijven om uw ideeën over te brengen aan uw werkgever, uw management of uw werknemers? Dan is het absoluut een aanrader om – net als organisaties doen bij het overbrengen van reclameboodschappen – bij het schrijven uw doelgroep in gedachten te houden en voorbeelden te geven die voor hen herkenbaar zijn. Door met specifieke emoties te werken, zorgt u ervoor dat u als het ware persoonlijk met hen ‘praat’. Hierdoor voelen zij zich gehoord en natuurlijk aangesproken.

Het klinkt als een logische term, ‘doelgroep’. Maar is het begrip zo makkelijk in te vullen als u op voorhand denkt? Welke personen behoren tot uw doelgroep? Bij alle promotiedoeleinden – of u nu uw idee presenteert aan de directie, een product probeert te verkopen of werknemers informeert over een besluit binnen uw organisatie – staat de...
Als u een idee wilt pitchen, is nadenken over uw doelgroep één van de eerste dingen die u moet doen. Vraag uzelf eens het volgende af: kunt u uw doelgroep in een paar zinnen omschrijven? 2.2.1 Mannen of vrouwen Zijn het vooral mannen, vrouwen of doet het geslacht er niet toe voor het idee dat u pitcht of presenteert? Vroeger verkochten fabrikanten...
Als u heeft bepaald wie uw doelgroep is, kunt u met dat gegeven spelen in uw presentatie. Schets bijvoorbeeld een situatie die herkenbaar is voor uw doelgroep of stel een vraag waarvan u zeker weet dat uw doelgroep ermee worstelt. Het helpt u de interesse te wekken van uw management of het trekt juiste potentiële klanten aan, omdat deze zichzelf...