U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Pitchen en presenteren2. Betere resultaten met een doelgroepanalyse2.3 Doelgroep verwerken in uw pitch

2.3 Doelgroep verwerken in uw pitch

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: maart 2020

herkenbaar

herkennen

Als u heeft bepaald wie uw doelgroep is, kunt u met dat gegeven spelen in uw presentatie. Schets bijvoorbeeld een situatie die herkenbaar is voor uw doelgroep of stel een vraag waarvan u zeker weet dat uw doelgroep ermee worstelt. Het helpt u de interesse te wekken van uw management of het trekt juiste potentiële klanten aan, omdat deze zichzelf herkennen in uw presentatie. Daarnaast willen ze graag meer weten over de oplossing die u hun kunt bieden.

Kenmerken van uw doelgroep

demografisch gebied

Het is belangrijk om bij het opstellen van een pitch of presentatie uw doelgroep in gedachten te houden. Gebruik onderstaand lijstje ter controle om er zeker van te zijn dat u uw doelgroep goed aanspreekt.

  • Bestaat uw doelgroep uit mannen of vrouwen?
  • Spreekt u ze aan in een u- of jij-vorm?
  • In welke leeftijdscategorie bevinden ze zich?
  • Op welk niveau – jip-en-janneketaal of vakjargon – kunt u spreken?
  • In het geval van een pitch of presentatie voor potentiële klanten: in welk demografisch gebied wonen zij?
  • Wat bindt uw doelgroep en welke overeenkomsten hebben de mensen die u probeert aan te spreken?
  • Met welk soort informatie kunt u de meeste mensen in één keer benaderen?