U bent hier

3. Doel van uw pitch of presentatie vaststellen

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: maart 2020

Stel, u bent gevraagd om bij een andere afdeling van uw organisatie of bij een relatie een presentatie te geven, waarin u een nieuw idee pitcht. U heeft uw ideeën volledig uitgewerkt en de presentatie klinkt u ontzettend logisch in de oren. Nu is het nog een kwestie van daar gaan staan en uw idee uiteenzetten. Maar heeft u ook bewust nagedacht over de resultaten die u wilt behalen met uw presentatie?

doel 
formuleren

Het is verstandig om vóór het uitwerken van uw presentatie eerst een doel te formuleren. Met welke reden geeft u de presentatie? En nog belangrijker: wat wilt u bereiken? Wat is uw hoofddoel?

Als u hierover van tevoren nadenkt, kunt u de presentatie veel gerichter maken. Als het doel u duidelijk is, zal uw presentatie nog krachtiger zijn.

Met een duidelijk doel voor ogen kunt u gerichter en efficiënter te werk gaan. Het geeft u focus en helpt u om over meerdere en uiteenlopende aspecten van het desbetreffende onderwerp na te denken. U laat minder aan het toeval over en daardoor is de kans veel groter dat u uw doel bereikt. Door deze aanpak ontstaat er – zonder dat u dit doorheeft...
Als u het doel voor de presentatie heeft geformuleerd, moet dit zowel voor uzelf als voor anderen duidelijk zijn, zodat u samen hetzelfde nastreeft. Er kunnen meerdere collega’s bij het opstellen en geven van de presentatie betrokken zijn. De bedoeling is dat zij er eveneens alles aan doen om het doel te behalen. Dat lukt niet als u verschillende...
Nadat u het doel van uw pitch of presentatie heeft geformuleerd, maakt u een actielijst. Op deze lijst somt u alle acties op die u vooraf moet afvinken. Ook kunt u acties noteren voor gedurende of na uw presentatie. U kunt een actielijst opstellen met punten die bijdragen aan het behalen van uw doel. Werkt u samen met een team? Dan kunt u de...
U kunt alleen achteraf concluderen of u het doel behaald heeft door er vooraf een criterium aan te koppelen. Stel, u wilt 25 producten verkopen door het geven van een presentatie op een evenement. Op de dag van de presentatie en in de week erna geeft u het publiek de kans om op uw aanbod in te gaan. Heeft u meer dan 25 producten verkocht, dan bent...