U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Pitchen en presenteren3. Doel van uw pitch of presentatie vaststellen3.3 Uw doel bereiken

3.3 Uw doel bereiken

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: maart 2020

afvinken

Nadat u het doel van uw pitch of presentatie heeft geformuleerd, maakt u een actielijst. Op deze lijst somt u alle acties op die u vooraf moet afvinken. Ook kunt u acties noteren voor gedurende of na uw presentatie.

U kunt een actielijst opstellen met punten die bijdragen aan het behalen van uw doel. Werkt u samen met een team? Dan kunt u de acties verdelen onder uw collega’s. Zo werkt u efficiënt.

Voorbeeld

zelf laten
ervaren

vrijwilliger

verleiden

Stel, u verkoopt schoonmaakartikelen en geeft tijdens uw presentatie een demonstratie van uw nieuwe product. U kunt het publiek op een verkoopmanier benaderen en een praatje houden over hoe goed uw product werkt. Een andere keuze is de aanwezigen zelf laten ervaren hoe goed uw product is. U kiest voor de tweede optie. Uw actielijst ziet er dan als volgt uit.

  • Een lijst opstellen van benodigdheden die u mee moet nemen naar het evenement.
  • De benodigdheden inpakken.
  • Het adres van de locatie en het telefoonnummer van uw contactpersoon in uw telefoon zetten.
  • Op de locatie voorafgaand aan de demonstratie een vrijwilliger uit het publiek vragen om u te assisteren. Zo kunt u hem of haar meteen de juiste instructies geven. De rest van het publiek kan zo waarnemen hoe makkelijk uw product is in gebruik.
  • Na de demonstratie de rest van het publiek laten zien hoe groot het verschil is dat uw product heeft gemaakt.
  • Een speciale actieprijs vaststellen waar de aanwezigen echt niet omheen kunnen. Zo geeft u het publiek een extra zetje. Wil uw organisatie liever geen korting geven op het schoonmaakmiddel? Dan kunt u overwegen om een bonusartikel toe te voegen. Zo geeft u de aanwezigen het gevoel dat u hen een bijzondere kans biedt en verleidt u hen tot de aankoop.

Een speciale actie kan de hoeveelheid producten die u verkoopt met wel 50% verhogen. Het kan nét de reden zijn waarom uw potentiële klant wel overgaat tot aankoop. Een gerichte actie kan een geïnteresseerd persoon dus over de streep trekken.

demonstratie

Nu heeft u op een klantvriendelijke manier laten zien waarom uw schoonmaakmiddel hét middel is om thuis te gebruiken. De demonstratie kan ertoe leiden dat u meer verkoop genereert. Deze actie kan er dus aan bijdragen dat u uw doel bereikt.

Drie soorten publiek

bewust 
aangemeld

verwachting

interesse 
wekken

Of u nu een presentatie geeft aan collega’s of voor externen en of u nu een idee wilt presenteren of een product aan de man probeert te brengen, u kunt het publiek grofweg in drie groepen verdelen.

  • 25% kent uw ideeën, producten of diensten al en heeft zich bewust aangemeld om bij uw presentatie aanwezig te zijn. Zij willen dolgraag nieuwe informatie over uw producten en kennis inwinnen.
  • 50% vindt uw onderwerpen interessant en is nieuwsgierig naar meer inhoud. Deze groep koestert bepaalde verwachtingen en met een goed verhaal kunt u hen overtuigen van uw organisatie en producten.
  • De overige 25% is per toeval terechtgekomen bij uw presentatie. Deze toehoorders nemen plaats in het publiek zonder enige verwachting, dus er komt meer bij kijken om interesse te wekken bij deze groep dan bij de andere twee groepen.