3.4 Doel bereikt
met vlag en wimpel
U kunt alleen achteraf concluderen of u het doel behaald heeft door er vooraf een criterium aan te koppelen. Stel, u wilt 25 producten verkopen door het geven van een presentatie op een evenement. Op de dag van de presentatie en in de week erna geeft u het publiek de kans om op uw aanbod in te gaan. Heeft u meer dan 25 producten verkocht, dan bent u met vlag en wimpel geslaagd en heeft uw organisatie het doel bereikt. Mocht het aantal verkochte producten onder de 25 zijn gebleven, dan heeft u uw doel helaas niet behaald. Wel kunt u nu onderzoeken waaraan dit heeft gelegen.
Doel niet bereikt
Heeft u uw doel niet behaald? In de meeste gevallen was het doel in eerste instantie gewoonweg niet realistisch of haalbaar. In het publiek bevonden zich bijvoorbeeld niet voldoende personen die u tot uw doelgroep rekent. Dan is het logisch dat u niet bent geslaagd.
acties
wijze les
Ook kan het liggen aan de acties die u vooraf heeft opgesteld. Als een aantal handelingen niet voldoende zijn uitgevoerd of ze zijn achteraf niet goed genoeg opgevolgd, kan dit de reden zijn waardoor u mooie kansen bent misgelopen. U heeft hierdoor wel een wijze les geleerd voor de volgende keer.