U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Pitchen en presenteren4. Aan de slag met uw pitch 4.3 Wat is uw boodschap?

4.3 Wat is uw boodschap?

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: maart 2020

koppelen

Voordat u met de inhoud aan de slag gaat, is het goed om de boodschap te koppelen aan uw doel. Zo weet u waar u naartoe wilt werken. De boodschap zal alle losse onderdelen met elkaar verbinden, zodat de pitch één geheel wordt.

Wat wilt u echt vertellen aan de luisteraar? Formuleer de boodschap in één zin. Dit zijn ook de woorden waarmee u de pitch beëindigt. Dat scheelt u werk, want nu is het einde van uw pitch al klaar.

Deze boodschap en laatste zin van uw pitch moet persoonlijk van u afkomstig zijn. Omdat u hem zelf heeft bedacht, komt de zin oprecht over, waardoor de luisteraar een persoonlijke connectie voelt met u.

U bent de enige die uw pitch kan presenteren. Doet iemand anders het, dan vervalt direct de persoonlijkheidsfactor, waardoor de pitcher niet geloofwaardig overkomt. Dit betekent ook dat u niet zomaar een pitch van een ander kunt overnemen. Formuleer altijd u eigen pitch!

nieuwsgierig

Bij het formuleren van de boodschap kunt u onderstaande tips toepassen.

  • Formuleer uw boodschap in één zin. Wat wilt u de luisteraar vertellen?
  • Gebruik een positieve formulering, waardoor de luisteraar voldoende zelfvertrouwen krijgt. Daardoor wil hij uw oplossing toepassen voor het verhelpen of verzachten van zijn probleem.
  • Wees altijd transparant en doe geen beloftes die u toch niet na kunt komen. Zorg dat uw boodschap waardevol is en van betekenis kan worden.
  • Maak de luisteraar met deze specifieke boodschap nieuwsgierig naar meer. Hierdoor ontstaat een nieuw gesprek tussen u en uw publiek. U werkt zo aan de verbinding tussen uzelf en uw doelgroep.