4.1 Wie is uw publiek?
Voor wie gaat u pitchen? Welke personen zijn verder aanwezig tijdens uw pitch? Welke personen moeten zich aangesproken voelen? Voor welke bewuste doelgroep presenteert u uw pitch? Het is essentieel dat u deze vragen zo goed mogelijk beantwoordt. U heeft de informatie nodig om een goede pitch te kunnen formuleren. Meer hierover leest u in hoofdstuk 2.
inspelen
U zult misschien een keer een pitch moeten houden voor de directie of voor een afdeling of team. In dat geval kunt u uzelf goed voorbereiden. U weet wie uw publiek is en daar kunt u op inspelen door de stappen in de volgende paragrafen te volgen.
Netwerkevenement
nieuwe mensen
Soms zult u misschien ook moeten pitchen voor één of meerdere personen die u niet kent, bijvoorbeeld op een netwerkborrel. Wie weet bent u op een dergelijke borrel met collega’s of kent u al een aantal aanwezigen. Het is dan verleidelijk om een groepje te vormen en bij te praten, maar zo’n borrel is juist ook bij uitstek de plek om nieuwe mensen te leren kennen.
vleiend
Sommige mensen knopen met het grootste gemak een gesprekje aan met een vreemde, anderen hebben daar meer moeite mee. Het kan heel spannend zijn om op een nieuwe persoon af te stappen. U wilt tenslotte niet dat er ongemakkelijke stiltes vallen of dat iemand na een halve minuut al afhaakt. Vraag u af hoe u het vindt als iemand u aanspreekt. Grote kans dat u dat als vleiend ervaart. Waarom zou dat andersom dan ook niet zo werken?
U kunt willekeurig op mensen afstappen tijdens een netwerkevenement, maar het is wellicht slimmer om gericht mensen aan te spreken. Probeer te achterhalen wie de genodigden zijn, bijvoorbeeld door op de socialmediapagina van het evenement te kijken.
bar
In een grote groep de aandacht trekken kan lastig zijn. Probeer daarom bij voorkeur iemand aan te spreken die alleen staat. Dikke kans dat deze persoon graag aanspraak wil en het gesprek met u aangaat. Een tweede optie is ergens gaan staan waar veel mensen langskomen, bijvoorbeeld bij de bar. Bestelt u een drankje? Kijk dan even links en rechts van u. Vraag of u ook een drankje kunt bestellen voor de persoon naast u, als u toch al een bestelling doet.
Een goede eerste vraag is: ‘Wat brengt u hier?’ U kunt inhaken op het antwoord en vervolgens vragen wat voor werk uw gesprekspartner doet.