U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Gesprekstechnieken7. Het motiveringsgesprek7.3 Nieuwkomers

7.3 Nieuwkomers

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: december 2024

doorschuiven

welkom

Het belangrijkste gesprek dat u met nieuwkomers voert, is het instructiegesprek (hoofdstuk 3). U leert ze nieuwe taken en vaardigheden snel, effectief en zelfstandig uit te voeren. Is dit gelukt, dan schuiven deze medewerkers door naar de ruggengraat of zelfs het talentenvakje.

Juiste volgorde

Nieuwkomers moeten zich daarnaast welkom en thuis voelen in uw organisatie. Blijf daarom regelmatig in contact en toon interesse in hoe het gaat. De eerste en belangrijkste vraag: Weet je wat je moet doen? Als het antwoord ‘nee’ is, zullen nieuwkomers waarschijnlijk snel gedemotiveerd raken. De belangrijkste vervolgvraag: Lukt het je? Er is weinig demotiverender dan weten dát je iets moet doen, maar het niet kunnen. Pas dáárna komt de vraag die veel leidinggevenden juist als eerste stellen: Vind je het leuk? Het is pas relevant of iemand het werk leuk vindt als hij weet wat hij moet doen, en het ook op de juiste manier kan. Het is uw taak als leidinggevende om er bij een ‘nee’ een passende manier invulling aan te geven.

De leuk-vraag te vroeg stellen kan een vertekend beeld geven. Misschien had de medewerker nog niet door dat die ene minder leuke taak toch echt op zíjn bordje ligt.