U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Gesprekstechnieken6. Het slechtnieuwsgesprek

6. Het slechtnieuwsgesprek

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: december 2024

Slechtnieuwsgesprekken zijn waarschijnlijk de gesprekken waar u het meest tegen opziet. U moet in zulke gesprekken namelijk iets vertellen wat niet leuk gevonden gaat worden. Toch zijn dit qua structuur en gespreksverloop misschien wel de makkelijkste formele gesprekken om te houden: ze verlopen meestal via hetzelfde, voorspelbare patroon. Het is de uitdaging om dit patroon te herkennen en daar op de juist manier op in te spelen.

ongeloof

krachtterm

Doet u in gedachten weer even mee? Stel u voor dat u uw fietssleutel uit uw jas wilt halen omdat u ergens heen wilt, maar in een lege binnenzak grijpt. Eerst voelt u ongeloof, terwijl u nogmaals voelt: Ik had hem er toch zeker weten in gedaan! De kans is groot dat er nu een krachtterm volgt, of in ieder geval een grom. Misschien heeft u hem in een andere jas gestopt? U belt uw partner, die van niets weet.

Diepe zucht

En zo kan dit nog wel even doorgaan. Heel even is er een moment waarop u denkt: Lekker dan, laat dat hele fietsplan maar zitten. Maar dan komt met een diepe zucht toch de gedachte: Dan maar met de auto, bus of benenwagen?.

Het proces dat u hier doorlopen heeft, doorlopen alle mensen op het moment dat ze met verlies te maken hebben. Bij een zeer belangrijk verlies (zoals de dood van een dierbare) duurt elke stap langer en is deze veel intenser.

Het is uw taak om de medewerker die u slecht nieuws moet vertellen in het gesprek op een goede manier door deze stappen heen te leiden. Natuurlijk kunt u ervoor kiezen om – net als Elon Musk toen hij Twitter aan het omvormen was naar X – de helft van het personeel een onpersoonlijke ontslagmail te sturen. De vraag is of dit – zéker in de...
Net als bij alle gesprekken is een goede voorbereiding cruciaal. Zorg dat u weet wat u gaat vertellen en waarom. Uw argumentatie is op orde en kunt u inzetten waar nodig. De kern van uw boodschap kunt u kort en heel bondig formuleren. Slecht nieuws in alle vormen en maten Geen contractverlenging, geen salarisverhoging. Maar ook: een andere collega...