U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Gesprekstechnieken4. Het feedbackgesprek

4. Het feedbackgesprek

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: december 2024

Ook bij feedbackgesprekken is een goede voorbereiding noodzakelijk om de kans op succes het grootst te maken. In goed gegeven feedback komt dan ook het belang terug waaróm een en ander wordt besproken. Goed uitgevoerd staat de ontvanger open voor de feedback. Als leidinggevende moet u daar soms wel flink wat tijd aan besteden.

Sommige managementdeskundigen hebben het tegenwoordig liever over ‘feedforward’ dan ‘feedback’. Het verschil zou ‘m erin zitten dat feedback over het verleden gaat en feedforward over de toekomst. Daarnaast zou feedback vaak ongevraagd zijn, waardoor de ontvanger er niet voor openstaat, terwijl feedforward juist gericht is op dat wat de medewerker...
Het heeft alleen zin om feedback te geven als u er vertrouwen in heeft dat de medewerker het gewenste gedrag daadwerkelijk kan gaan laten zien. De relatie tussen u en de medewerker moet hiervoor ook goed zijn. Als dit niet het geval is, moet u eerst een andersoortig gesprek met de medewerker voeren. Dat heeft dan meer de vorm van een...
Een ander element waarover u moet nadenken vóórdat u een feedbackgesprek aangaat, is of het aanspreken op dat moment al gepast is. Hoewel de scheidslijn tussen de verschillende aspecten van de aanspreekcirkel (zie de infographic op de volgende pagina) soms dun is, kunt u een medewerker alleen maar aanspreken op iets als u afgesproken heeft dat hij...