U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Gesprekstechnieken1. Gesprekstechnieken: waarom zijn ze cruciaal?

1. Gesprekstechnieken: waarom zijn ze cruciaal?

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: december 2024

Google eens op wat een manager of leidinggevende een goede of slechte leidinggevende maakt. Het woord dat verreweg het meest voorkomt in deze lijstjes is ‘communicatie’. Communicatie kan het verschil maken tussen geïnspireerde, bevlogen medewerkers en gedemotiveerde werknemers die geen zin meer hebben om mee te denken met het wel en wee van uw organisatie.

overzicht

onvrede

Goede communicatie zorgt voor overzicht, richting, duidelijkheid en feedback waar medewerkers ook daadwerkelijk iets mee kunnen. Slechte communicatie daarentegen zorgt voor een gebrek aan inzicht, uitleg, duidelijkheid en richting, wat weer kan zorgen voor wantrouwen, twijfel en onvrede. Slechte communicatie maakt ook al snel dat een manager als een slechte leidinggevende wordt ervaren.

Communicatie kan het verschil maken tussen een effectief en efficiënt functionerend team, en los zand, waarbij iedereen wel of niet zijn eigen ding doet.

Communicatie kost tijd en energie, en dat geldt al helemaal voor goede communicatie. Als professional communiceert u continu. Het is dus eigenlijk vreemd om niet over de kosten en baten van communiceren na te denken. Denk maar eens aan de verborgen kosten die er in de communicatie-uitingen zitten die u als (project)leider met medewerkers en uw...
Als u écht effectieve gesprekken wilt voeren en met gesprekstechnieken aan de slag wilt, is een volgende stap proberen te bepalen hoe effectief het gevoerde gesprek nu was. Of beter gezegd: waarschijnlijk was, want het is vaak best lastig om de effectiviteit van communicatie hard te maken en vast te stellen. Hoe kwantificeert u een genomen besluit...
Als leidinggevende moet u allerlei soorten gesprekken kunnen voeren. Met het hoger management, vaak om uw eigen zienswijze te geven of om een investering of beslissing te verdedigen. Maar ook met uw teamleden, en die gesprekken kunnen allerlei vormen aannemen. Een ondersteunend gesprek, een slechtnieuwsgesprek, maar het kan ook om motivatie of...