U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Gesprekstechnieken8. Het verzuimgesprek

8. Het verzuimgesprek

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: december 2024

Verzuim van medewerkers kan tal van oorzaken, en dus ook tal van oplossingen hebben. Een goed gevoerd verzuimgesprek kan daarbij helpen. U voert dit soort gesprekken als een medewerker zich regelmatig voor kortere periodes ziek meldt, oftewel kort frequent verzuimt. Bij lang verzuim past deze gespreksvorm niet; dat moet u aan de bedrijfsarts overlaten.

niet kiplekker

Bij kort verzuim is er niet altijd een aanleiding tot een gesprek; iedereen is weleens een dagje niet kiplekker. Zodra die aanleiding er wél is, krijgt u met een ander soort gesprek te maken dan wat er tot dusver in dit dossier aan bod kwam.

Een verzuimgesprek heeft nadrukkelijke (wettelijke) kaders. U kunt en mag een hoop vragen, maar de medewerker is niet verplicht om overal op te antwoorden. Daarnaast mag u de medewerker niet onder druk zetten om te antwoorden. Omdat u de leidinggevende bent, is er namelijk automatisch sprake van een machtsverhouding, en dit maakt het wettelijk...
In de kop van een verzuimgesprek is het belangrijk om een veilige omgeving te creëren, waarin u als gelijkwaardige een gesprek kunt voeren. Het is belangrijk dat de relatie die u en uw medewerker tijdens dit gesprek hebben even wordt benoemd. Maak daarnaast duidelijk wat de doelen van het gesprek zijn (zie het tipkadertje op de vorige pagina)...
In de romp begint u met vragen stellen. Maak hier geen kruisverhoor van. Stel één vraag tegelijk en geef de medewerker voldoende ruimte en tijd om na te denken en een antwoord te formuleren. Stel uw vragen wel nauwkeurig: Wat heb je? mag niet, of is in ieder geval een gevaarlijke vraag, omdat het dwingend klinkt en er toch een machtsverhouding is...
Als u samen met de medewerker in het gesprek een oorzaak heeft gevonden, kunt u op zoek naar oplossingen. Ook hier geldt dat u eerst aan de medewerker vraagt welke oplossing(en) híj zou willen of kunnen bedenken. Excuses voor de reality check, maar de kans dat de oplossing die ú kunt bedenken echt de állerbeste is voor de medewerker in kwestie, is...