3. Het instructiegesprek
Instrueren is voor veel managers een beladen onderdeel van leidinggeven. Medewerkers worden niet graag op de vingers gekeken en willen ook niet continu Doe nu dit, doe nu dat te horen krijgen. Maar om een taak zelfstandig te kúnnen uitvoeren, is er toch echt íets van instructie nodig. Het kunnen voeren van een goed instructiegesprek is dus essentieel.
dolend
Een medewerker een nieuwe taak geven en hierbij helemaal niets uitleggen, zal u een dolende en ontevreden medewerker opleveren. Bij een nieuwe taak hoort dan ook een gedegen instructiegesprek. Dit is logisch bij een medewerker die net nieuw in dienst is, maar u moet het ook doen bij een medewerker die al dertig jaar in een bepaalde functie zit en van wie zijn huidige manier van werken gaat veranderen.
Denk aan de implementatie van nieuwe software, of een extra product dat uw organisatie gaat leveren. Vaak worden instructiegesprekken in zulke gevallen gereduceerd tot een zeer korte uitleg, of zelfs dat niet eens.