U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Gesprekstechnieken3. Het instructiegesprek

3. Het instructiegesprek

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: december 2024

Instrueren is voor veel managers een beladen onderdeel van leidinggeven. Medewerkers worden niet graag op de vingers gekeken en willen ook niet continu Doe nu dit, doe nu dat te horen krijgen. Maar om een taak zelfstandig te kúnnen uitvoeren, is er toch echt íets van instructie nodig. Het kunnen voeren van een goed instructiegesprek is dus essentieel.

dolend

Een medewerker een nieuwe taak geven en hierbij helemaal niets uitleggen, zal u een dolende en ontevreden medewerker opleveren. Bij een nieuwe taak hoort dan ook een gedegen instructiegesprek. Dit is logisch bij een medewerker die net nieuw in dienst is, maar u moet het ook doen bij een medewerker die al dertig jaar in een bepaalde functie zit en van wie zijn huidige manier van werken gaat veranderen.

Denk aan de implementatie van nieuwe software, of een extra product dat uw organisatie gaat leveren. Vaak worden instructiegesprekken in zulke gevallen gereduceerd tot een zeer korte uitleg, of zelfs dat niet eens.

Het doel van het instructiegesprek is dat de medewerker de nieuwe taak na het gesprek zelfstandig kan uitvoeren. En dat u dus niet twee, drie of zelfs vijf keer hetzelfde hoeft uit te leggen, of elke week een stapje verder in het proces dezelfde handelingen nogmaals voordoet. Een instructiegesprek voert u idealiter maar één keer. Vragen die aan...
In de befaamde Britse comedyserie ‘Allo! ‘Allo! over de Tweede Wereldoorlog kwam Michelle, een dame van het Franse verzet, regelmatig naar het café van kastelein René. René zat tegen wil en dank ook in het verzet en kreeg van Michelle elke keer als zij opdook een instructie. Ze begon dat instructiegesprek altijd met de zin Listen very carefully, I...
Zoals in hoofdstuk 2 al kort besproken is, moet ieder gesprek een kop, een romp en een staart bevatten. Dus ook het instructiegesprek. 3.3.1 De kop In de kop van elk gesprek legt u uit wat u gaat vertellen. Belangrijke aandachtspunten voor het instructiegesprek zijn dat u vertelt welke taak u gaat uitlegen en wat het belang is van de taak. Stap...