U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Gesprekstechnieken9. Het groepsgesprek

9. Het groepsgesprek

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: december 2024

Voert u een gesprek niet met één persoon, maar met een groep mensen, dan wordt het gelijk veel moeilijker om dit gesprek echt effectief te laten zijn. Zoals in hoofdstuk 2 besproken, moet u uw manier van communiceren aanpassen aan de ontvanger. Maar als er tien ontvangers zijn, met allemaal hun eigen voorkeursstijl, hoe doet u dit dan?

juiste toon

Tot nu toe waren alle gesprekken in dit themadossier een-op-eengesprekken (hoewel u soms natuurlijk ook feedback of instructie aan een groep kunt geven). Hoe groter de groep, hoe lastiger het is om de juiste toon en woorden te vinden om iedereen de boodschap op de best mogelijke manier te laten waarnemen en interpreteren.

Maar andersom geldt ook: hoe groter de groep, hoe meer feedback direct en indirect van de ontvangers uw kant opkomen.

Merendeel zwijgt

snappen

horloge

Voert u groepsgesprekken, dan moet u van alle deelnemers hun reactie op wat u heeft verzonden kunnen waarnemen en interpreteren. Ook moet u op een gepaste manier kunnen reageren. Als u een instructie aan een groep heeft gegeven en eindigt met de vraag of er nog vragen zijn: hoe zeker weet u dan bij het afronden dat er écht geen vragen meer zijn? Het merendeel van uw toehoorders heeft gezwegen, dus iedereen zal het wel snappen? Of zaten ze vooral op hun horloge of telefoon te kijken? Nogmaals: ú verzendt een belangrijke boodschap, dus ú bent verantwoordelijk dat deze effectief aankomt. In groepsgesprekken gelden dan ook dezelfde regels als bij een-op-eengesprekken, maar ze zijn een stuk moeilijker te realiseren.

Bij groepen onder de 20 personen kunt u aandacht voor iedereen hebben, en met slimme werkvormen en structuur reageren op wat u bij elke deelnemer ziet gebeuren. Bij groepen groter dan 40 heeft dat geen nut, omdat u slechts enkelingen in de massa ziet. U wordt dan meer een procesregisseur, of u houdt een monoloog, in plaats van de interactie te...
Benader alle varianten van groepsgesprekken eens als een workshopvorm. Dus ook een lezing of een vergadering, naast de traditionele workshopvormen zoals brainstormsessies. In alle groepsgesprekken gaat u immers met een groep mensen aan de slag om een doel te bereiken. Afhankelijk van dit doel, kiest u daar de meest geschikte werkvorm voor: Wilt u...
Bereid u goed voor. Wat wilt u bereiken met de groep? Wie zouden daar het beste aan kunnen bijdragen? Hoe groot moet de groep zijn voor de meeste efficiëntie? Denk ook na over welke rol u zelf wilt aannemen. Communicatie vergt aandacht voor het communiceren, van ontvanger en zender. U kent vast wel de filmpjes waarin u moet tellen hoe vaak een...