U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Gesprekstechnieken7. Het motiveringsgesprek

7. Het motiveringsgesprek

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: december 2024

Het motiveringsgesprek is een lastige categorie, omdat álle gesprekken die u met medewerkers voert – als ze goed worden uitgevoerd – voor een verhoogde motivatie zouden moeten zorgen. Ook is er geen standaard ‘sjabloon’ voor een motiverend gesprek, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het slechtnieuwsgesprek. Hoe gaat u dus om met gesprekken waar het motiveren van medewerkers het doel op zich is?

vier typen

in hokjes

Wat motiveert, kan voor elke medewerker op ieder moment anders zijn. Toch zijn er vier typen motiveringsgesprekken te benoemen, op basis van een indeling die u van medewerkers kunt maken. Disclaimer: medewerkers in hokjes plaatsen helpt zeker met het vaststellen van een vertrekpunt, maar het zegt nooit alles.

Het Human Resource Prestatie Potentie Portfolio (afgekort HR3P) is een model om de medewerkers in uw team in kaart te brengen en wordt binnen HR-afdelingen vaak gebruikt. Om het hanteerbaar te houden, een simpele versie met vier mogelijke uitkomsten: de medewerker presteert voldoende of onvoldoende, en heeft nog groeipotentieel of niet meer. Teken...
De talenten in uw organisatie functioneren op dit moment al goed en kunnen dit in uw ogen nog beter. Werkzaamheden en taken aan deze medewerkers delegeren, en hen in gesprekken naar een hoger niveau coachen, werkt het meest motiverend voor deze groep. Duidelijke doelen In de kop van een coachingsgesprek bepaalt u samen met de medewerker waar u het...
Het belangrijkste gesprek dat u met nieuwkomers voert, is het instructiegesprek (hoofdstuk 3). U leert ze nieuwe taken en vaardigheden snel, effectief en zelfstandig uit te voeren. Is dit gelukt, dan schuiven deze medewerkers door naar de ruggengraat of zelfs het talentenvakje. Juiste volgorde Nieuwkomers moeten zich daarnaast welkom en thuis...
De ruggengraat van de organisatie zijn de ‘stille’ krachten met veel ervaring. Het zijn de medewerkers waar u in principe niet naar hoeft om te kijken of zich zorgen over hoeft te maken. Ze weten wat ze moeten doen, kunnen dat goed en presteren jaar in jaar uit ruim voldoende. Het gevaar is wel dat deze medewerkers langzaam maar zeker afglijden...
Een motiverend gesprek voeren met achterblijvers lijkt vaak onbegonnen werk. Waarschijnlijk heeft u deze medewerkers al vaker feedback gegeven, maar toch functioneren ze niet voldoende en heeft u er ook geen vertrouwen meer in dat ze dit nog gaan doen. En laat dát nou de reden zijn waarom alle vorige feedbackgesprekken waarschijnlijk niet het...