U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Gesprekstechnieken5. Het functionerings- en beoordelingsgesprek

5. Het functionerings- en beoordelingsgesprek

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: december 2024

Het moeten voeren van functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken is meestal niet de favoriete kost van managers. Afhankelijk van de grootte van het team levert het veel werk op. Daarnaast voelt het vaak als een moetje vanuit de HR-afdeling. Toch is er veel winst te behalen met goede functionerings- en beoordelingsgesprekken. U moet echter wel de tijd nemen om die winst eruit te halen.

kalenderjaar

De traditionele gesprekkencyclus – de plan- of doelengesprekken in januari, de functioneringsgesprekken in of rond de zomer, en vlak voor het einde van het kalenderjaar de beoordelingsgesprekken – verdwijnt langzaam uit organisaties. Het beoordelen en bespreken van het functioneren gebeurt meer en meer in kleinere, informelere gesprekken.

Omdat er vaak een salarisverhoging volgt uit een beoordelingsgesprek, is het nog belangrijker dat u daadwerkelijk resultaat haalt uit het gesprek. Anders betaalt uw organisatie een beetje grof gezegd ‘meer voor hetzelfde’. Als uw medewerker momenteel op jaarbasis € 50.000 verdient en hij er na zijn beoordeling 3% bij krijgt, zult u dus ook moeten...
Idealiter zijn functionerings- en beoordelingsgesprekken min of meer samenvattingen van alle gesprekken over het functioneren die u de afgelopen periode met uw medewerker heeft gevoerd. In deze periode heeft u de medewerker als het goed is al genoeg feedback, verbeterpunten, tips en complimenten gegeven over zijn functioneren om een realistisch...
Er zijn bij het beoordelen allerlei valkuilen waarvoor u als manager moet waken. Wie zou er bijvoorbeeld van u een betere beoordeling krijgen? De medewerker die elf maanden lang ondermaats heeft gefunctioneerd, maar de laatste maand vóór de beoordeling opeens voor een tien met een griffel heeft gewerkt? Of de medewerker die elf maanden lang voor...
Het is dus zaak om gedurende het jaar alle feiten en gesprekken over het functioneren van uw medewerkers goed vast te leggen. Natuurlijk kost dit tijd, maar deze gesprekken níet goed voorbereiden kost u waarschijnlijk meer. Een goede voorbereiding maakt de kans dat u het geld met een effectieve bijeenkomst terugverdient waarschijnlijker. 5.4.1 De...