3.1 Beloning
geldelijke beloning
Beloning wordt in relatie tot arbeid vaak gezien als een geldelijke beloning, maar dit hoeft dit niet per se. Uit onderzoek blijkt dat er ook andere beloningsvormen zijn die de ‘moderne’ werknemer minstens zo belangrijk vindt. Voor sommige zijn ze zelfs belangrijker dan een geldelijke beloning.
werkgevers-imago
belonings-vormen
Zo kiest de moderne werknemer niet meer direct voor een organisatie waar het meeste betaald wordt, maar in toenemende mate voor de organisatie die met naam en faam bekend is of die een ideële doelstelling heeft. Niet meer het geld – de beloning – is bepalend, maar het imago van de werkgever. Een positief werkgeversimago is daarmee ook heel belangrijk om personeel te vinden en binden.
Beloningsvormen
Er zijn meer beloningsvormen die werknemers minstens zo belangrijk vinden als geld: is een organisatie bereid te investeren in haar werknemers als het gaat om opleiding en ontwikkeling? Geeft de organisatie ruimte om tijd- en plaatsonafhankelijk te werken, als dat past in het bedrijfsvoeringmodel? Ofwel: krijgen de werknemers autonomie? En ‘last but not least’ is het management erop gericht om werknemers beter te maken en voorwaarden te scheppen waardoor ze hun werk beter kunnen doen in plaats van de ‘absolute’ baas te spelen?