U bent hier

Onderneming & Personeel
Persoonlijk ontwikkelingsplan (POP)1. Het nut van werken met een POP1.3 Planmatig omgaan met ontwikkeling

1.3 Planmatig omgaan met ontwikkeling

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: augustus 2017

in beweging

In veel gevallen ontwikkelen mensen en organisaties zich eigenlijk vanzelf. Als de omstandigheden veranderen, ontwikkelen medewerkers bijvoorbeeld nieuwe vaardigheden of doen nieuwe kennis op. Er zijn natuurlijk ook medewerkers bij wie dit niet of nauwelijks gebeurt, maar de meeste blijven toch wel in beweging. Waarom zou u dan niet achteroverleunen en dit proces gewoon zijn gang laten gaan? Daarvoor zijn verschillende redenen.

1.3.1 Richting geven aan ontwikkeling

groeien

Mensen kunnen op verschillende manieren reageren op veranderingen. Dat betekent ook dat niet iedere ontwikkeling die vanzelf ontstaat, ook altijd een gewenste ontwikkeling is. Het is dus belangrijk om richting te geven aan hoe werknemers zich ontplooien en groeien.

Medewerker en organisatie

ontplooien

Bedenk bij het begeleiden van ontwikkeling van medewerkers goed wat precies een gewenst resultaat is. Het ligt voor dat hand dat u hierbij kijkt naar de behoeften van uw organisatie. Maar uiteraard moet u ook oog hebben voor de behoeften van uw medewerker. U kunt geen ontwikkeling afdwingen die niet bij uw medewerker past. Bovendien zal een medewerker zich veel sneller ontplooien als hij ziet dat dit ook nut heeft voor hem persoonlijk.

1.3.2 Vooruitlopen op veranderingen

reageren

aan boord

Als u de ontwikkeling van medewerkers gewoon op zijn beloop laat, zult u zien dat mensen vooral reageren op veranderingen. Dat betekent in de praktijk dat de ontwikkeling altijd net achterloopt op die omstandigheden. Stel, er is sprake van een baanbrekende technische uitvinding. Alle concurrenten van uw organisatie maken hiervan intussen gebruik, dus ook uw directie besluit aan boord te stappen. De benodigde machines of software worden aangeschaft. Als uw medewerkers pas op dat moment de benodigde kennis en vaardigheden gaan opdoen, zullen ze aanvankelijk weinig kunnen met deze nieuwe uitvinding.

Iedere ontwikkeling kost tijd. Een medewerker kan soms in een paar uur nieuwe kennis opdoen, maar leren die kennis correct toe te passen, duurt vaak langer. En bepaalde kennis opdoen of vaardigheden ontwikkelen kan jaren duren. Houd daar dus rekening mee.

in huis

Als u vooruitkijkt naar de veranderingen waarmee uw organisatie de komende jaren te maken zal krijgen, kunt u de ontwikkeling van medewerkers alvast in gang zetten. Tegen de tijd dat u met de nieuwe uitvinding aan de slag gaat, hebben uw medewerkers alle benodigde kennis en vaardigheden al in huis. Ze kunnen dan meteen op de vernieuwing inspringen.