U bent hier

2. Het POP introduceren bij de medewerkers

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: augustus 2017

Wilt u dat medewerkers enthousiast aan de slag gaan en een doordacht POP opstellen, dan moet u stilstaan bij de manier waarop u dit introduceert. Er zullen vast medewerkers zuchten en steunen, omdat ze tijd en aandacht in het plan moeten steken. Toch is een POP vooral een kans om hun loopbaan een stimulans te geven en hun werkplezier te vergroten. Als u dat kunt overbrengen, krijgt u de meesten wel aan boord.

initiatief 
nemen

introductie

Het POP is een instrument van de medewerkers zelf. Zij moeten het werk verzetten en initiatief nemen. U begeleidt vooral, bent vraagbaak en kunt medewerkers helpen om oplossingen te vinden voor zaken waar ze tegenaan lopen. Als medewerkers niet goed begrijpen waar het POP voor dient, het nut er niet van inzien of om een andere reden hun kont tegen de krib gooien, weet u bij voorbaat al dat het plan weinig zal opleveren. Een goede introductie van werken met een POP is daarom onontbeerlijk. En daarbij ligt het initiatief juist wel nadrukkelijk bij u.

Een POP is nooit een losstaand document. Het heeft pas waarde voor uw organisatie, als het aansluit bij de organisatiestrategie. Alle medewerkers die aan hun ontwikkeling werken met een POP, werken immers ook samen aan de ontwikkeling van de organisatie. Hoewel hun persoonlijke doelstellingen zullen verschillen, dragen ze allemaal bij aan een...
Als u de doelstellingen uit de doeken heeft gedaan, kunt u het persoonlijk ontwikkelingsplan zelf introduceren. Zeker als medewerkers nog nooit een POP hebben opgesteld, is het belangrijk om daar voldoende aandacht aan te besteden. Maar dit geldt ook als medewerkers in het verleden bij uw – of een andere – organisatie al eens met een POP hebben...
Medewerkers ervan op de hoogte stellen dat u gaat werken met POP’s en wat dit inhoudt is vaak niet voldoende om ze hiervoor enthousiast te maken. Sommige medewerkers zullen meteen mogelijkheden en voordelen zien, anderen zijn afwachtender. U kunt echter een grote bijdrage leveren aan het enthousiasme van medewerkers voor deze nieuwe werkwijze. 2.3...
Hoe goed u ook toelicht waarvoor een POP dient en wat het belang ervan is voor organisatie en medewerkers, u kunt altijd met weerstand te maken krijgen. Het is belangrijk dat u dit erkent en niet probeert weg te wuiven of te negeren. 2.4.1 Belangrijk signaal Als u boordevol goede plannen zit en graag een vliegende start wilt maken, is weerstand...