8. Het vervolg op een succesvol POP
Het is zover: na een boeiend en enerverend traject heeft de medewerker zijn doelen bereikt. Maar dan. Leunt u tevreden achterover en geniet u van het succes van de medewerker en uw hulp daarbij? Complimenteert u de medewerker en is daarmee de kous af? Natuurlijk niet. De medewerker heeft niet voor niets concrete doelen gesteld. Nu kan hij in de praktijk brengen wat hij heeft bereikt én nieuwe doelen formuleren.
ontlading
eindpunt
Het afronden van een POP kan voelen als een ontlading. De medewerker heeft – als het goed is – hard gewerkt om zijn doelen te bereiken, en u heeft het traject nauwlettend gevolgd om hem daarbij zo goed mogelijk te kunnen bijstaan. Als alles uiteindelijk lukte, heeft de medewerker nu zijn doelen bereikt. En daar mag u best even bij stilstaan. Toch is het afronden van het POP niet het eindpunt van de ontwikkeling van de medewerker. Ontwikkeling gaat immers altijd door. Na de evaluatie en de beloning, begint het werk dus gewoon opnieuw.