4. Doelen formuleren en grenzen stellen
Bij het opstellen van een POP gaat vaak veel aandacht uit naar de acties van de medewerker en de middelen die hij daarvoor inzet. Voordat hij daar over gaat nadenken, is het belangrijk om uitgebreid stil te staan bij de doelen. Als die ondoordacht zijn of niet duidelijk geformuleerd, heeft acties en middelen bedenken heel weinig zin. Help de medewerker dus zijn doelen duidelijk te omschrijven en af te bakenen.
stille droom
termijn
SMART
Een medewerker kan een heleboel doelen nastreven in zijn loopbaan en daarbuiten. Misschien is het zijn stille droom om nog ooit directeur van Shell of hoofdredacteur van het blad Opzij te worden. Of streeft hij naar een post als adviseur bij zijn favoriete voetbalclub. Prachtige doelen, natuurlijk. Maar voor de meeste medewerkers niet geschikt voor het POP. Hierin gaat het om realistische doelen, die haalbaar zijn binnen een afzienbare termijn. Hoe een medewerker deze doelen formuleert, is van groot belang voor de uitvoerbaarheid van het POP. Een goede manier om te zorgen voor heldere en haalbare doelen is deze altijd ‘SMART’ te formuleren.
Wil een POP nog behapbaar zijn voor een medewerker, dan is het belangrijk dat de doelen heel concreet geformuleerd zijn. Help hem kritisch te kijken naar zijn ambities voor de kortere termijn en eventueel deeldoelen vast te stellen.