1.2 Manieren om te ontwikkelen
functioneren
Bij ontwikkeling denken veel leidinggevenden en medewerkers aan opleidingen, trainingen en cursussen. U kunt dit echter ook veel breder opvatten. Alles wat een medewerker doet om zijn functioneren te verbeteren en zijn arbeidsmogelijkheden te vergroten, is immers een ontwikkeling. Hier volgen drie overkoepelende ontwikkelingsmethoden.
Scholing
zelfstudie
Scholing is vaak een uitstekende manier om de ontwikkeling van een medewerker een flinke zet te geven. Dit kan in de vorm van een volledige opleiding via zelfstudie of e-learning tot een eenmalige groepstraining. Zo kan een medewerker kennis opdoen of vaardigheden oefenen.
Begeleiding
coaching
Begeleiding is een andere methode om bewust aan ontwikkeling te werken. Dit kan in de vorm van officiële coaching, begeleiding door een collega of bijvoorbeeld het vragen en geven van feedback. Begeleiding kan goed intern en extern worden gegeven, en zowel door professionals als door collega’s. Het kan ook meer of minder formeel van aard zijn.
Taken
uitproberen
Sommige mensen zijn theoretisch ingesteld. Zij leren goed van papier of als ze iets wordt verteld. Anderen leren juist goed door te doen. Iets nieuws uitproberen, zelf fouten maken en oplossingen vinden is voor hen het beste. Zij ontwikkelen zich snel door nieuwe taken of een andere functie op te pakken. Dit gaat vaak goed in combinatie met begeleiding op de werkplek.
Meer over de mogelijkheden om de ontwikkeling van medewerkers een stimulans te geven, kunt u lezen in hoofdstuk 5 van dit themadossier.