U bent hier

9.4 Arbocatalogi

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: november 2019

verzameling

arborisico

Arbocatalogi zijn verzamelingen van oplossingen voor arborisico’s op het niveau van de sector of branche. De sector of branche kiest daarbij zelf de arborisico’s en vertaalt deze naar oplossingen voor organisaties. Er zijn zo’n 170 arbocatalogi. Ongeveer de helft van werkend Nederland valt onder een sector waarvoor een arbocatalogus is gemaakt. Vraag bij uw brancheorganisatie na of uw sector een arbocatalogus heeft. Een overzicht vindt u ook op Arboportaal van de overheid (arboportaal.nl/onderwerpen/arbocatalogi). Of zoek op internet naar ‘arbocatalogus’ gevolgd door uw sector.

Een catalogus kan u op een idee brengen voor de juiste verbetering, maar kopieer de tekst niet blindelings. Vaak moet u de informatie nog wel voor een deel specifiek maken voor uw organisatie.

Ongewenst gedrag in arbocatalogi

sector

In een aantal arbocatalogi komt ongewenst gedrag of een vorm daarvan aan de orde. Deze verzamelingen van oplossingen zijn specifiek voor organisaties in de sector gemaakt. Sommige geven alleen oplossingsrichtingen en andere zeer specifieke oplossingen die u goed kunt toepassen.

Sommige sectoren bieden bijvoorbeeld de ondersteuning voor het inhuren van externe vertrouwenspersonen (bijvoorbeeld de agrarische sector) of hebben een klachtencommissie geregeld voor de organisaties die onder de sector vallen.

In andere kunt u ook goede oplossingen vinden voor preventie van ongewenst gedrag, zoals het veilig maken van werkplekken en gebouwen, zodat de kans op ongewenst gedrag kleiner wordt. Ze kunnen ook informatie bevatten over voorlichtingsfilmpjes die laten zien hoe u in een bepaalde sector het beste om kunt gaan met verschillende vormen van agressie (instrumentele agressie en frustratieagressie).

De (zorg)verzekeringsbranche over agressie

risico

Op gezondverbond.nl vindt u de arbocatalogus (zorg)-verzekeringsbedrijf. Daarin staat beschreven dat een organisatie moet zorgen voor heldere, goed doordachte werkprocessen die de kans op frustratieagressie en instrumentele agressie (manipuleren) door klanten verminderen. Processen die gemakkelijk risico’s kunnen opleveren, zijn bijvoorbeeld fysieke afspraken met risicoklanten en telefonisch contact waarbij wachtrijen ontstaan. Heldere, goed doordachte processen verminderen niet alleen de kans op frustratie en agressie, maar ook de ruimte voor klanten om te manipuleren. Daarmee neemt ook het risico van instrumentele agressie af.

Gebouwen en werkplekken

toegangs-
controle

Veilige gebouwen en goed ingerichte werkplekken dragen bij aan het voorkomen en beperken van ongewenst gedrag. Denk bijvoorbeeld aan overzichtelijkheid, goede verlichting en voldoende ruimte. Of aan toegangscontrole, het gebruik van veilige materialen in risicoruimtes en technische voorzieningen, zoals het indelen van het pand in zones die niet voor iedereen toegankelijk zijn. Ook alarmeringsmogelijkheden en toezicht van bijvoorbeeld camera’s kunnen helpen.