8. Indienen van een klacht
Soms heeft ongewenst gedrag zulke ernstige vormen aangenomen dat de situatie niet meer op te lossen is met een gesprek, via bemiddeling of een mediator. Een werknemer kan dan besluiten om een (formele) klacht in te dienen. De meeste organisaties hebben een eigen klachtenregeling voor ongewenste omgangsvormen. Dat kan onderdeel zijn van het beleid tegen psychosociale arbeidsbelasting.
Arbowet
Heeft uw organisatie een klachtenbeleid? In de Arbowet staat dat de werkgever het beleid – en dus ook de klachtenregeling – steeds moet actualiseren, volgens de in hoofdstuk 5 besproken stand van de wetenschap. Dat doet hij eventueel met behulp van professionals. Hij moet regelmatig evalueren of het gehele beleid inderdaad nog actueel is.
In veel organisaties is discriminatie geen onderdeel van de klachtenregeling, terwijl discriminatie al sinds 2009 bestempeld is als factor voor psychosociale arbeidsbelasting. Dit komt dan aan het licht bij het opvragen van de regeling bij de behandeling van een klacht.