3.4 Signaleren en adviseren
grens
Om ongewenst gedrag te kunnen signaleren, is het allereerst nodig dat uw organisatie vaststelt wat zij beschouwt als ongewenst gedrag en wat niet. Hierbij is het belangrijk om grenzen aan te geven, zodat duidelijk is wanneer een werknemer, leidinggevende, klant of wie dan ook deze overschrijdt.
Definities – zie ook paragraaf 4.3 – en voorbeelden van grensoverschrijdend gedrag in uw organisatie kunnen dat goed duidelijk maken.
Doelgroepen ongewenst gedrag
risico
training
In sommige organisaties komt ongewenst gedrag op specifieke plekken veel meer voor dan op andere plekken. Zo zal iemand in de backoffice van een meldkamer van politie of ambulance veel minder kans hebben op ongewenst gedrag dan de ambulancebroeder of agent die op straat werkt. Daarom is het goed om vast te stellen welke doelgroepen er zijn, wie er extra risico lopen en welke risico’s dat zijn. Aan de hand daarvan kunt u maatregelen voorstellen aan uw werkgever.
de-escaleren
Bekijk welke risicogroepen naast voorlichting ook training nodig hebben, zodat zij in staat zijn agressieve of intimiderende klanten en andere ongewenste situaties te herkennen. Als zij een situatie herkennen, is de volgende stap om er op zo’n manier mee om te gaan dat de situatie de-escaleert en dat het ongewenste gedrag afneemt.
Heeft uw organisatie een werknemersonderzoek met vragen over ongewenst gedrag? Dat hulpmiddel is in combinatie met de risicogroepenmatrix een uitstekende manier om te signaleren of ongewenst gedrag voorkomt, op welke plek in de organisatie en in welke mate.
prikkelbaar
Herken signalen van werknemers met ongewenst gedrag en ga met hen in gesprek. Signalen van een slachtoffer die kunnen duiden op ongewenst gedrag zijn bijvoorbeeld: hij trekt zich terug, is prikkelbaar, heeft een gespannen houding, is somber, schrikt snel, is vermoeid, eet en drinkt ongezond en rookt meer.
Signalen van pesten kunnen zijn: vermijdingsgedrag, onverklaarbare fouten maken, herhaaldelijk verzuim, verzoeken om roosterwijziging of overplaatsing zonder duidelijke redenen, (willen) nemen van ontslag.
Ongewenst gedrag op breder niveau
indicator
Ook op organisatie- en teamniveau is ongewenst gedrag te herkennen. Werknemers spreken dan vooral óver in plaats van met elkaar. Andere indicatoren zijn een groot verloop en daling van de productiviteit binnen de organisatie. Wees bovendien alert als er teams zijn met werknemers die minder betrokken zijn of zich vaker ziek melden.