U bent hier

1.1 Doel

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: november 2019

oplossen

eerste stap

aangifte

Het doel van de vertrouwenspersoon is om de negatieve gevolgen van ongewenst gedrag binnen uw organisatie te verminderen en waar nodig dit gedrag te helpen oplossen. Een werknemer die te maken heeft gekregen met ongewenst gedrag, ervaart bijvoorbeeld boosheid, verdriet, pijn, frustratie of angst. Als de werknemer hiermee rond blijft lopen, is de kans groot dat hij minder gaat functioneren, afstand neemt van zijn werk en collega’s of ziek wordt. Of hij gaat op zoek naar een nieuwe baan en neemt ontslag. Daarmee schiet uw organisatie niets op: u bent de kennis en kunde van de werknemer kwijt en er is mogelijk nog altijd sprake van ongewenst gedrag. Een werknemer die zijn verhaal kan doen, zet de eerste stap om het ongemak kwijt te raken en weer op een fijne manier te kunnen werken. Daarnaast kan de vertrouwenspersoon ondersteuning bieden bij het oplossen van het ongewenste gedrag. Informeel door mee te kijken naar de opties. Of formeel door het bijstaan van de werknemer die een mediator inschakelt, een klacht indient bij een klachtencommissie of aangifte doet bij de politie.

Via de zogeheten escalatieladder kan de vertrouwenspersoon ongewenst gedrag bepalen welke mogelijkheden een werknemer heeft om actie te ondernemen tegen ongewenst gedrag. Meer hierover leest u in hoofdstuk 2.