6. Conflict over re-integratie
Re-integreren gebeurt vaak met vallen en opstaan. Dan is het logisch dat er wel eens wat frustraties opborrelen. Een botsing tussen werkgever en werknemer hoeft geen probleem te zijn als daarna de lucht geklaard is en problemen uitgesproken worden. Wordt het een voortslepend conflict, dan moet u wel actie ondernemen. Een deskundigenoordeel van UWV of bemiddeling kan voorkomen dat de situatie escaleert.
ingrijpen
Soms moet u een conflict gewoon op zijn beloop laten. Re-integratie vergt nou eenmaal nogal wat van zowel werkgever als werknemer. Het kan gebeuren dat één van beiden een slechte dag heeft en emoties het overnemen. Spreken ze elkaar er later in alle rust over, dan blijkt er misschien eigenlijk niet zoveel aan de hand. Andere keren is het echter wel slim om in te grijpen, bijvoorbeeld als het niet bij een eenmalige ruzie blijft of als de werkgever en werknemer echt lijnrecht tegenover elkaar staan. Wordt dan niet naar een oplossing gezocht, dan komt dat de re-integratie uiteraard niet ten goede.