9.1 Voorbereiding
voorkomen
Een gedegen voorbereiding kan al een groot deel van de zenuwen wegnemen. Daarnaast kan het veel vervelende situaties voorkomen. Met een goede voorbereiding raakt u de draad niet kwijt en kunt u vragen makkelijk beantwoorden.
Oriënteren
doel
doelgroep
hulpmiddelen
Uw voorbereiding begint met het stellen van deze vragen:
- Wat is het doel van uw presentatie? Welke boodschap wilt u overbrengen?
- Wat is de doelgroep? Welke voorkennis hebben uw luisteraars en wat is hun achtergrond? Welk niveau kunnen zij inhoudelijk aan en welke toon past daarbij?
- Met welke randvoorwaarden moet u rekening houden? In wat voor soort ruimte spreekt u bijvoorbeeld, welke voorzieningen zijn beschikbaar en hoe laat moet u presenteren? Staat u aan het eind van een drukke werkdag gepland, dan moet u misschien extra moeite doen om de aandacht van de toehoorders vast te houden.
- Welke hulpmiddelen wilt u gebruiken ter ondersteuning?
Presentatie opbouwen
Vervolgens kunt u uw presentatie uitwerken. Bouw uw verhaal altijd op aan de hand van drie onderdelen:
- Inleiding: hierin introduceert u uzelf, het onderwerp en de punten die u gaat behandelen. Geef ook aan hoelang de presentatie duurt en wanneer uw toehoorders vragen mogen stellen.
- De kern: dit is het inhoudelijke gedeelte. Breng structuur aan in uw verhaal: behandel uw punten of argumenten een voor een en in een logische volgorde. Zorg voor een duidelijke conclusie.
- Afsluiting: laat uw presentatie niet abrupt eindigen. Geef nog een samenvatting of vertel een grappige, illustratieve anekdote als uitsmijter. Eindig nooit met een dooddoener als: ‘Nou, dat was alles wat ik te zeggen had.’
Het geheim van Aristoteles
logische opbouw
boodschap
emotie
Meer dan 2000 jaar geleden deed Aristoteles het geheim uit de doeken van een overtuigende presentatie die mensen raakt en bijblijft. Zo’n presentatie bevat het volgende:
- Logos: een overtuigende presentatie heeft een logische opbouw, er is samenhang tussen de gebeurtenissen.
- Ethos: een overtuigende presentatie heeft een heldere boodschap en de verteller is in de positie om deze boodschap geloofwaardig neer te zetten.
- Pathos: een overtuigende presentatie roept emotie op. Emoties zijn de krachtigste beïnvloeders.
Repeteren
vertrouwen
Heeft u uw presentatie uitgewerkt, dan kan het geen kwaad om deze één of meerdere keren te repeteren. Zeker als u onzeker bent over het presenteren, kan dit enorm helpen. Als de repetitie goed gaat, ziet u waarschijnlijk de echte presentatie ook met meer vertrouwen tegemoet.
feedback
Door te oefenen test u of uw verhaal goed loopt en niet te lang is. Problemen komen zo eerder aan het licht. Als u problemen pas tijdens de presentatie ontdekt, kan het u zodanig van uw stuk brengen dat u de draad van uw betoog kwijtraakt. Probeer ook te repeteren met publiek erbij. Vraag familie, vrienden of collega’s om naar uw presentatie te luisteren. Zij kunnen u nuttige feedback geven, zodat u uw presentatie nog verder kunt verbeteren.