U bent hier

9.1 Voorbereiding

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: oktober 2024

voorkomen

Een gedegen voorbereiding kan al een groot deel van de zenuwen wegnemen. Daarnaast kan het veel vervelende situaties voorkomen. Met een goede voorbereiding raakt u de draad niet kwijt en kunt u vragen makkelijk beantwoorden.

Oriënteren

doel

doelgroep

hulpmiddelen

Uw voorbereiding begint met het stellen van deze vragen:

  • Wat is het doel van uw presentatie? Welke boodschap wilt u overbrengen?
  • Wat is de doelgroep? Welke voorkennis hebben uw luisteraars en wat is hun achtergrond? Welk niveau kunnen zij inhoudelijk aan en welke toon past daarbij?
  • Met welke randvoorwaarden moet u rekening houden? In wat voor soort ruimte spreekt u bijvoorbeeld, welke voorzieningen zijn beschikbaar en hoe laat moet u presenteren? Staat u aan het eind van een drukke werkdag gepland, dan moet u misschien extra moeite doen om de aandacht van de toehoorders vast te houden.
  • Welke hulpmiddelen wilt u gebruiken ter ondersteuning?

Presentatie opbouwen

Vervolgens kunt u uw presentatie uitwerken. Bouw uw verhaal altijd op aan de hand van drie onderdelen:

  • Inleiding: hierin introduceert u uzelf, het onderwerp en de punten die u gaat behandelen. Geef ook aan hoelang de presentatie duurt en wanneer uw toehoorders vragen mogen stellen.
  • De kern: dit is het inhoudelijke gedeelte. Breng structuur aan in uw verhaal: behandel uw punten of argumenten een voor een en in een logische volgorde. Zorg voor een duidelijke conclusie.
  • Afsluiting: laat uw presentatie niet abrupt eindigen. Geef nog een samenvatting of vertel een grappige, illustratieve anekdote als uitsmijter. Eindig nooit met een dooddoener als: ‘Nou, dat was alles wat ik te zeggen had.’

Het geheim van Aristoteles

logische ­opbouw

boodschap

emotie

Meer dan 2000 jaar geleden deed Aristoteles het geheim uit de doeken van een overtuigende presentatie die mensen raakt en bijblijft. Zo’n presentatie bevat het volgende:

  • Logos: een overtuigende presentatie heeft een logische opbouw, er is samenhang tussen de gebeurtenissen.
  • Ethos: een overtuigende presentatie heeft een heldere boodschap en de verteller is in de positie om deze boodschap geloofwaardig neer te zetten.
  • Pathos: een overtuigende presentatie roept emotie op. Emoties zijn de krachtigste beïnvloeders.

Repeteren

vertrouwen

Heeft u uw presentatie uitgewerkt, dan kan het geen kwaad om deze één of meerdere keren te repeteren. Zeker als u onzeker bent over het presenteren, kan dit enorm helpen. Als de repetitie goed gaat, ziet u waarschijnlijk de echte presentatie ook met meer vertrouwen tegemoet.

feedback

Door te oefenen test u of uw verhaal goed loopt en niet te lang is. Problemen komen zo eerder aan het licht. Als u problemen pas tijdens de presentatie ontdekt, kan het u zodanig van uw stuk brengen dat u de draad van uw betoog kwijtraakt. Probeer ook te repeteren met publiek erbij. Vraag familie, vrienden of collega’s om naar uw presentatie te luisteren. Zij kunnen u nuttige feedback geven, zodat u uw presentatie nog verder kunt verbeteren.