2.3 Inleiding
uitgangspunten
Na de aanhef begint de tekst van de brief. Hierin wordt de aanleiding voor de offerte genoemd. Ook uit de inleiding kunt u goed opmaken of de leverancier er tijd en energie in heeft gestoken. U mag erop rekenen dat de leverancier verwijst naar de aanleiding van de offerte. Bijvoorbeeld een telefoongesprek of juist een bezoek van een vertegenwoordiger. In dat gesprek zijn al ideeën uitgewisseld, en die komen terug in de offerte. Doordat de leverancier naar dat gesprek verwijst, weet u direct op basis van welke uitgangspunten de offerte wordt uitgebracht. Een goede offerte is in de woorden van de lezer geschreven. Hij verwijst naar wat er eerder al is besproken en trekt uw aandacht op positieve wijze.
Herken de opening
lezer centraal
De offerte begint met een openingszin. Die zin vertelt u al veel over de rest van de offerte en over de insteek van de relatie. Een goede offerteschrijver begint niet met zichzelf, maar stelt de lezer centraal. In dat geval leest u zoiets als: ‘Op uw vraag naar [...]’ of ‘Hierbij ontvangt u [...]’. Ook kan de verzender het ‘wij-gevoel’ oproepen door te schrijven: ‘Ons aangename gesprek [...]’. In dat geval wil de verzender u graag betrekken bij het proces.