U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Offertes beoordelen2. Vaste onderdelen van een offerte2.9 Papier of digitaal

2.9 Papier of digitaal

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: september 2018

Nu steeds meer zakelijke informatie via de digitale weg verloopt, zult u ook offertes via de e-mail ontvangen. Als u dan toch een offerte op papier ontvangt, betekent dat niet meteen dat de verzender van die offerte ouderwets is. De offerte is bijvoorbeeld op bijzonder of luxe papier gedrukt. Dat oogt beter als het voorstel wordt doorgegeven dan een paar printjes van een digitale offerte. Gaat u dat doen, vraag de leverancier dan wel direct om meerdere exemplaren om aan uw collega’s uit te delen.

Wel zullen steeds vaker bijlagen en toelichtingen via het internet worden verstrekt. Want de verkoper kan tegenwoordig een artist impression als video aanbieden of de hoofdbrief ook als video presenteren.

Huisbezoek van de leverancier

Een verkoper zal niet schromen om een offerte persoonlijk te bezorgen. Hij komt dan niet alleen de offerte overhandigen, hij zal dan ook al de belangrijke zaken willen toelichten. Voor u is het belangrijk tijdens dit gesprek geen toezeggingen te doen. Dat kan het traject in de toekomst behoorlijk dwarszitten. Wel kunt u van de gelegenheid gebruikmaken om direct toelichting te vragen.