2. Vaste onderdelen van een offerte
Een goede offerte leest als een brief. De beste offertes zijn dan ook met de hand opgesteld. De leverancier richt zich persoonlijk tot u en hij heeft uw behoeften voor ogen. Zijn aanbod vat hij samen in een document met een logische opbouw. Uiteraard is er ook aandacht besteed aan het uiterlijk van de offerte, want die moet er wel netjes uitzien. In dit hoofdstuk leest u aan welke eisen een goede offerte voldoet.
Als u een offerte ontvangt, kan die in verschillende vormen en volgordes zijn opgesteld. Er is geen wettelijk vastgestelde vorm voor offertes. Leveranciers hebben dus de vrijheid om een offerte op te stellen zoals ze dat willen.
video
ingrediënten
Zo kunnen ze het aanbod in een video tonen waarin ze meteen een artist impression hebben verwerkt. Een artist impression is een getekende weergave van een product dat nog niet bestaat. Zo’n impressie kunnen leveranciers ook verwerken in een presentatie die zij bij u op kantoor geven. Toch zullen de meeste offertes een vaste indeling hebben en ontvangt u die via de post of e-mail. In dit hoofdstuk leest u welke ingrediënten u in iedere offerte kunt verwachten.
Krijgt u een presentatie van de leverancier of stuurt hij een video als offerte, dan zal er ook altijd een ‘traditionele offerte’ bijgesloten zijn. De afspraken moeten zwart-op-wit staan. U moet de offerte namelijk ondertekenen om die te bevestigen.