6. Keuze voor de aanbieder maken
De knoop is doorgehakt: u heeft een keuze voor een leverancier gemaakt. Uw project gaat nu van start, maar dat betekent niet dat uw werk erop zit. Want u moet uw keuze ook intern en extern communiceren. Collega’s willen weten wat hun te wachten staat en de afvallers hebben ook het recht om te weten waarom de keuze niet op hen is gevallen. Het is best spannend om die keuze definitief te maken, zorg er daarom voor dat u alle zaken eromheen goed heeft geregeld.
keuzemoment
speciale administratie
Niet alleen leveranciers, ook leidinggevenden, collega’s en onderaannemers kijken uit naar het keuzemoment. Niet gek dat zij u in de aanloop naar het keuzemoment zullen bestoken met vragen. Ze zijn nieuwsgierig en willen graag meepraten over de beslissing. Het moment dat u de keuze daadwerkelijk moet maken, daar zit iedereen natuurlijk op te wachten. Zorg er dus voor dat u uw keuze kunt verdedigen tegenover leidinggevenden, collega’s en externen. Een van de maatregelen die u daarvoor moet nemen, is het opbouwen en bijhouden van een speciale administratie die u het hele offertetraject bijhoudt.
Voorkom te allen tijde dat u al in een te vroeg stadium een overeenkomst toezegt. U sluit u daardoor af voor betere aanbiedingen, maar de verkoper zal in zijn netwerk ook trots verkondigen dat hij een deal heeft binnengehaald. Dat is een bittere en onverwachte pil voor de afvallers.