U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Pitchen en presenteren5. Aan de slag met uw presentatie5.6 De Kop-Romp-Staartmethode

5.6 De Kop-Romp-Staartmethode

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: maart 2020

stapsgewijs

Vanzelfsprekend wilt u dat het publiek aan uw lippen hangt tijdens uw presentatie. Dit bereikt u met de zogeheten Kop-Romp-Staartmethode. Deze methode bestaat uit drie onderdelen die ieder ook weer zijn onderverdeeld. Hiermee maakt u stapsgewijs een succesvolle presentatie. Het gebruik van de methode kent een aantal voordelen.

Voordeel 1: Structuur

volgorde

Met deze methode staat structuur centraal. U creëert er een duidelijke volgorde mee. Hierdoor ontstaat er rust en verdwijnen de klamme handen; u kent uw volgende stap tenslotte al. Ook weet u op elk gewenst moment waar u bent in uw verhaal en werkt u toe naar een bepaald punt.

Voordeel 2: Opbouw

stap voor stap

De Kop-Romp-Staartmethode helpt u bij het doseren van de informatie. U creëert een goede opbouw en neemt uw publiek stap voor stap mee in uw verhaal. De methode zorgt voor voldoende balans: zo overspoelt u de aanwezigen niet met te veel informatie, maar maakt u hen juist nieuwsgierig naar meer.

Voordeel 3: Boodschap centraal

kader

De hele presentatie draait om één ding: het overbrengen van uw boodschap. Wat wilt u vertellen? Als u dit helder voor ogen heeft, kunt u de juiste informatie toevoegen aan uw presentatie. Uw boodschap zorgt voor een kader.

Voordeel 4: Onthouden

samenvatting

U neemt uw publiek stapsgewijs mee door de inhoud. U deelt de boodschap op meerdere manieren en geeft aan het einde een samenvatting van uw presentatie. Zo onthoudt uw publiek uw boodschap beter.

5.6.1 De kop

opbouw

De kop is het begin van uw presentatie. Stel uzelf voor en deel het onderwerp waar u over gaat spreken. Dankzij deze opbouw is het meteen duidelijk voor uw toehoorders wat hen te wachten staat. De neuzen staan dezelfde kant op en u kunt in alle rust beginnen met uw presentatie.

  • Verrassende inleiding

origineel

Trek direct de aandacht van uw publiek door uw presentatie op een originele manier te starten. Denk bijvoorbeeld aan het stellen van een open vraag, het delen van een citaat of waargebeurd verhaal, het neerzetten van een stelling of het afspelen van een geluidsfragment of een video. Kies iets uit dat goed bij uzelf én het onderwerp past.

  • Uzelf voorstellen

Stel uzelf kort en bondig voor met de informatie die relevant is voor het publiek. Denk aan uw naam, specialisme en de naam van uw organisatie. Houd het zo beknopt mogelijk en ga geen spreekbeurt over uzelf houden.

  • Programma delen

weerstand voorkomen

Wat is het onderwerp van uw presentatie, welke punten gaat u behandelen en hoe lang zal uw presentatie duren? U voorkomt weerstand, omdat het publiek precies weet wat hen te wachten staat.

5.6.2 De romp

argumentatiestructuur

De romp vormt het grootste onderdeel van uw presentatie. Hierin doet u uw boodschap uit de doeken. Als het uw doel is om uw publiek te overtuigen – bijvoorbeeld als u een plan presenteert aan de directie en wilt dat zij uw idee overnemen – moet u een goede argumentatiestructuur opzetten. Hoe u dat doet, leest u in paragraaf 5.7.

Het gevaar dat op de loer ligt, is dat uw verhaal langdradig en saai wordt. Als u dit wilt voorkomen is het verstandig om vooraf wat interactie in te bouwen, door bijvoorbeeld een paar keer een vraag te stellen aan uw publiek.

  • De onderdelen

tien stappen

Bepaal vooraf of u een oppervlakkige of diepgaande presentatie wilt houden. Als u informatie wilt geven, kunt u meerdere onderwerpen aanstippen met bijvoorbeeld tien stappen of tips. Kiest u voor een diepgaande presentatie, dan deelt u de inhoud op in maximaal drie onderdelen. Zo voorkomt u dat u het publiek overspoelt met te veel informatie.

  • Interactie

van monoloog naar dialoog

interactievorm

Als u ervoor kiest om interactief te presenteren, is het belangrijk dat u leert te kijken en te luisteren naar het publiek. U maakt van een monoloog een dialoog. Let op: doordat u de aanwezigen een stem geeft, kunnen er ook negatieve geluiden ontstaan. De grootste reden hiervan is dat u de aandacht niet voldoende verlegt van uzelf naar het publiek. Stel daarom altijd het publiek centraal. De interactievorm(en) die u bijvoorbeeld kunt kiezen, zijn:

  • open vragen stellen waarop toehoorders hun eigen antwoorden kunnen geven;
  • een algemene vragenronde waarin het publiek vragen aan u kan stellen;
  • een stelling voorleggen;
  • een spel spelen;
  • eigen verhalen delen;
  • een discussie starten.

Kies de interactievorm die past bij u en uw publiek. Niet alle interactievormen passen even goed bij een gevoelig onderwerp. Daarnaast moet de uitgekozen vorm ook bij u passen.

Verwerk de boodschap in uw interactie en keer na een bijdrage uit het publiek regelmatig terug naar uw boodschap. Hiermee vergroot u de kans dat uw verhaal echt overkomt.

5.6.3 De staart

kort en bondig

Het laatste onderdeel van deze methode is de staart. Dit is wellicht het belangrijkste gedeelte van uw presentatie, omdat hierin de laatste puzzelstukjes bij uw publiek op de juiste plek terechtkomen. Ook hier staat uw boodschap centraal.

  • Samenvatting

Tijdens de samenvatting vertelt u nogmaals kort en bondig waar uw presentatie over ging. Probeer te variëren in uw formulering. De toehoorders hebben tenslotte zojuist de inhoud van uw boodschap gehoord.

  • Algemene vragenronde

ruimte

Met een afsluitende vragenronde geeft u het publiek de mogelijkheid om vragen aan u te stellen. Als u geen vragen krijgt, heeft u toch het publiek de ruimte gegeven om verduidelijking te vragen. Ook kunt u hieruit concluderen dat uw verhaal duidelijk was.

  • Pitch sale

voldoende tijd

Als u uw product, dienst of idee wilt verkopen, is nu het moment aangebroken om dit te doen! Zorg ervoor dat u voldoende tijd overhoudt, zodat u dit deel van de presentatie niet hoeft af te raffelen.

Deel tijdens uw pitch sale wat de voordelen en oplossingen zijn van uw product, dienst of idee. Beloof geen gouden bergen, maar wees transparant.

  • Afsluiter

Denk goed na over de laatste woorden die u deelt met het publiek en sluit af met een krachtige boodschap.