U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Pitchen en presenteren5. Aan de slag met uw presentatie5.1 Leer uw publiek kennen

5.1 Leer uw publiek kennen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: maart 2020

persoonlijk

weerstand

Geeft u bijvoorbeeld als manager een presentatie aan de werknemers van een andere organisatie? Dan kent u uw toehoorders hoogstwaarschijnlijk niet. Toch willen de aanwezigen worden gehoord, gezien en begrepen door u. Ze willen het gevoel hebben alsof u ze persoonlijk kent, alsof u bekend bent met de problemen waar zij tegenaan lopen op de werkvloer. Dit kan het succes van uw presentatie bevorderen. Als uw presentatie niet op maat is, kan er weerstand ontstaan, omdat u de plank volledig misslaat. Hierdoor neemt uw publiek u niet meer serieus. Daarom is het ontzettend belangrijk om vooraf het publiek te leren kennen!

Doelgroep versus publiek

aanwezig

Niet alle aanwezigen in het publiek behoren automatisch tot uw doelgroep. Hier ontstaat gemakkelijk verwarring over. Uw doelgroep bestaat uit die mensen aan wie u uw producten, diensten of ideeën wilt verkopen. Uw doelgroep kan aanwezig zijn in het publiek. In het voor u gunstigste geval bestaat het publiek vrijwel volledig uit personen die u tot uw doelgroep rekent. Maar wees u er dus van bewust dat dit niet altijd het geval is.