U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Pitchen en presenteren5. Aan de slag met uw presentatie5.4 Formuleer uw boodschap

5.4 Formuleer uw boodschap

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: maart 2020

inhoud

Bij elke presentatie die u geeft, doet u er goed aan om vooraf een boodschap te formuleren. Vervolgens staat uw inhoud volledig in het teken van het overbrengen van uw boodschap. Wat wilt u aan alle aanwezigen in één zin vertellen?

Als uw presentatie puur gaat om de verkoop van uw product(en), dan kan uw boodschap net dat zetje extra geven waardoor de aanwezigen overgaan tot aankoop.

Stel: uw organisatie verkoopt modules van pc-software. Welke boodschap wilt u dan meegeven over uw software? Bijvoorbeeld: ‘Voortaan kunt u ook uw eigen softwareprogramma samenstellen. Hierdoor hoeft u geen installateur meer in te huren en dus geen extra kosten meer te maken. U kunt dit voortaan overlaten aan uw eigen collega’s.’

U vertelt dus welke voordelen het mensen oplevert als zij uw product aanschaffen. U herhaalt de kernboodschap meerdere keren in diverse bewoordingen. Beloof hierbij nooit gouden bergen als u die niet kunt waarmaken. Wees eerlijk, daarmee bereikt u het meest.

U doet er goed aan om uw boodschap meerdere keren en op verschillende manier te herhalen. Het publiek heeft geen behoefte aan een letterlijke herhaling. Door de diversiteit wordt uw boodschap beter onthouden.