5.2 Vragenlijst kenmerken publiek
Aan de hand van de antwoorden op de vragen hierna kunt u de volgende stappen gerichter maken. Hoe beter u het publiek kent, hoe beter u de gehele presentatie om hen kunt laten draaien.
maatwerk
Kunt u een aantal vragen niet beantwoorden? Geen probleem: u kunt ze stellen aan de organisatie op locatie. Bijkomend voordeel: door deze vragen te stellen, laat u de organisatie weten dat u maatwerk levert. In paragraaf 5.5 staan meer vragen die u allemaal in één keer aan de organisatie op locatie kunt stellen.
Zijn het mannen, vrouwen of is het een gemengd publiek?
sfeer
mix
Als het publiek alleen bestaat uit mannen of juist vrouwen, hangt er een andere sfeer in de zaal. Ook als u voor het andere geslacht gaat presenteren, kan dit invloed hebben op uw presentatie. Als vrouwelijke spreker kunt u door een mannelijk publiek op de proef worden gesteld. Dit heeft te maken met onderling haantjesgedrag. Als mannelijke spreker bij alleen vrouwen kan er makkelijker weerstand ontstaan als u niet serieus (genoeg) spreekt over een kwetsbaar onderwerp. Het publiek is het meest ontspannen als het bestaat uit een mix van mannen en vrouwen.
Wat is de gemiddelde leeftijd?
vlotheid
Niet alle leeftijden kunnen gemakkelijk meekomen met uw onderwerp. Naast de voorkennis heeft dit wellicht te maken met uw vlotheid en de manier waarop u spreekt. Een ouder iemand heeft de materie op een andere manier leren kennen dan u het presenteert. Voor een jonger persoon gaat u mogelijk misschien juist weer te traag in uw presentatie.
Welke beroep(en) of functie(s) voeren zij uit?
voorbeelden
Zijn uw toehoorders afkomstig uit meerdere sectoren of zijn ze behoorlijk vergelijkbaar met elkaar? Dit heeft ook weer te maken met de verschillen in voorkennis. Ook kunt u hiermee een groep tekort doen wanneer deze niet terugkomt in uw voorbeelden of juist op het verkeerde moment.
Wat is de onderlinge relatie tussen de toehoorders?
Zijn de aanwezigen onbekenden van elkaar of kennen zij elkaar? Bij een grote organisatie is het goed mogelijk dat de helft van de aanwezigen elkaar niet kent. Een antwoord op deze vraag geeft u inzicht in de onderlinge relaties. Als de aanwezigen in het publiek elkaar niet kennen, reageren ze anders op elkaar en op eventuele vragen van uw kant.
Heeft uw publiek kennis van uw onderwerp of product?
Werken de aanwezigen al langere tijd met uw producten, waardoor zij voorkennis hebben? Of zijn zij onbekend met uw organisatie, waardoor u bij de basis moet beginnen?
Wat wil uw publiek het liefst van u leren?
Het antwoord op deze vraag kan voor iedere aanwezige anders zijn. Wellicht kunt u achterhalen met welke informatie of boodschap het publiek is uitgenodigd.
Met welke oplossing kunt u het publiek verder helpen?
behoefte
Welke oplossingen kunt u het beste delen tijdens uw presentatie? Waar heeft uw publiek behoefte aan?
Welke verwachting(en) heeft het publiek bij uw presentatie?
inzicht
Moet het publiek verplicht aanwezig zijn, kiezen de deelnemers vrijwillig uw presentatie uit of hebben ze een kaartje gekocht? Met het antwoord op deze vraag krijgt u het beste inzicht in de redenen en het gevoel waarmee de aanwezigen binnenkomen.