U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Pitchen en presenteren5. Aan de slag met uw presentatie5.3 Kies het onderwerp

5.3 Kies het onderwerp

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: maart 2020

aansluiting

Over welk inhoudelijk onderwerp wilt u het publiek informeren? Waar heeft het publiek het meeste aan of over welk onderwerp geeft u namens uw organisatie een presentatie? Het is verstandig om het onderwerp zo dicht mogelijk bij de behoefte van de doelgroep te houden. Zo krijgt u de beste aansluiting en blijft uw verhaal het beste hangen bij uw toehoorders.

Oppervlakkig of een diepgaande presentatie?

diepgang

Vanuit uw organisatie of uw expertise kunt u wellicht gemakkelijk over tien verschillende onderwerpen spreken. Vraag uzelf vooraf af: wilt u de diepgang opzoeken of wilt u in uw presentatie juist liever meerdere punten aanstippen? Deze keuze die u vooraf maakt, heeft gevolgen voor de rest van uw presentatie.

Belangrijk

Als u de diepgang opzoekt, heeft u ruimte om maximaal drie subonderwerpen aan te snijden. Wilt u liever een oppervlakkige presentatie geven, omdat het uw doel is om kennis te maken en te informeren, dan is het verstandig om niet meer dan tien punten te bespreken. Uw toehoorders onthouden alleen de punten die zij echt belangrijk vinden en de rest zullen zij vergeten.

scala

Vanuit dit standpunt is het daarom belangrijk dat u één gericht onderwerp uitkiest om over te pitchen of te presenteren. Vervolgens splitst u dat onderwerp op om er dieper op in te kunnen gaan of bespreekt u juist een breder scala aan subonderwerpen.

reden

Bij het kiezen van het onderwerp moet u altijd even stilstaan bij de reden waarom u of de organisatie waar u voor werkt, deze presentatie wil geven. Wilt u het publiek voorzien van nieuwe informatie, instrueren, inspireren, motiveren of amuseren? In hoofdstuk 3 leest u meer over het bepalen van uw doel voor de presentatie.