5.3 Kies het onderwerp
aansluiting
Over welk inhoudelijk onderwerp wilt u het publiek informeren? Waar heeft het publiek het meeste aan of over welk onderwerp geeft u namens uw organisatie een presentatie? Het is verstandig om het onderwerp zo dicht mogelijk bij de behoefte van de doelgroep te houden. Zo krijgt u de beste aansluiting en blijft uw verhaal het beste hangen bij uw toehoorders.
Oppervlakkig of een diepgaande presentatie?
diepgang
Vanuit uw organisatie of uw expertise kunt u wellicht gemakkelijk over tien verschillende onderwerpen spreken. Vraag uzelf vooraf af: wilt u de diepgang opzoeken of wilt u in uw presentatie juist liever meerdere punten aanstippen? Deze keuze die u vooraf maakt, heeft gevolgen voor de rest van uw presentatie.
Belangrijk
Als u de diepgang opzoekt, heeft u ruimte om maximaal drie subonderwerpen aan te snijden. Wilt u liever een oppervlakkige presentatie geven, omdat het uw doel is om kennis te maken en te informeren, dan is het verstandig om niet meer dan tien punten te bespreken. Uw toehoorders onthouden alleen de punten die zij echt belangrijk vinden en de rest zullen zij vergeten.
scala
Vanuit dit standpunt is het daarom belangrijk dat u één gericht onderwerp uitkiest om over te pitchen of te presenteren. Vervolgens splitst u dat onderwerp op om er dieper op in te kunnen gaan of bespreekt u juist een breder scala aan subonderwerpen.
reden
Bij het kiezen van het onderwerp moet u altijd even stilstaan bij de reden waarom u of de organisatie waar u voor werkt, deze presentatie wil geven. Wilt u het publiek voorzien van nieuwe informatie, instrueren, inspireren, motiveren of amuseren? In hoofdstuk 3 leest u meer over het bepalen van uw doel voor de presentatie.