U bent hier

3.4 Sleutelpersonen in de verandering

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: december 2017

Veel traditioneel ingestelde ondernemingsraden overleggen voornamelijk met hun bestuurder over veranderingen. Dat is een valkuil. Als u zich teveel op uw bestuurder richt, ziet u maar één perspectief. De kracht van uw OR is juist dat u vanuit verschillende perspectieven kijkt. Daarmee kunt u makkelijker met creatieve en vernieuwende oplossingen komen. U heeft als OR met drie partijen contact die belangrijk zijn voor uw adviestraject. In de onderstaande afbeelding ziet u welke partijen dat zijn en welke rol zij hebben in het veranderproces.

De drie partijen met wie u vanuit de ondernemingsraad contact heeft zijn: de bestuurder, de leidinggevenden, de werknemers.

Bestuurder

verantwoordelijk

Voor uw ondernemingsraad zal het gebruikelijk zijn om met uw bestuurder te overleggen. Hij is immers degene die verantwoordelijk is om op hoofdlijn uw organisatie te sturen. In de filosofie van de lerende medezeggenschap betekent dit dat uw bestuurder het collectief leerproces van uw organisatie stimuleert.

Werknemers

perspectief

Daarnaast heeft u contact met de werknemers. Zij zijn degenen die uitdagende situaties meemaken en daarop moeten inspelen. Dat is een verfrissend perspectief, omdat u in contact met de werknemer hoort wat er overblijft van de plannen van de directie en in hoeverre werknemers geholpen worden om met uitdagingen om te gaan.

Adviseren zonder kennis van zaken...

Werknemers komen uitdagingen tegen in situaties met hun klant. De klant is hier de verzamelterm voor de partij voor wie de werknemer een product maakt of aan wie hij een dienst verleent. Voor uw OR is het niet belangrijk om de klant daadwerkelijk te spreken. Het is voldoende dat u weet dat uw organisatie een klant heeft en dat deze klant behoeften heeft. Ook zonder inhoudelijke kennis van de klant kunt u advies geven hoe uw organisatie de klant beter bedient.

Leidinggevenden

lijn-
management

Misschien is het nieuw voor u om ook leidinggevenden te betrekken in uw adviestraject. Als u een traditionele aanpak gebruikt vanuit de medezeggenschap, vertegenwoordigt u vooral de uitvoerende werknemers. U staat min of meer tegenover het lijnmanagement die steun krijgen van uw bestuurder.

In de lerende medezeggenschap heeft u een ander perspectief. U werkt als gehele organisatie naar hetzelfde doel toe: het effectief vervullen van behoeften van uw klant. Daarin staan werknemers en leidinggevenden niet tegenover elkaar, maar naast elkaar. Leidinggevenden stimuleren de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de medewerkers uit hun team, zodat ze zelfverzekerd, verantwoordelijk en met plezier uitdagende situaties tegemoet gaan. Vanuit dit perspectief is het belangrijk voor uw OR om ook onderzoek te doen bij leidinggevenden.