U bent hier

3.3 Fase 2: onderzoek

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: december 2017

blokkades

Nu u geïnvesteerd heeft in de relatie met de bestuurder en toegang heeft tot de faciliteiten die nodig zijn, kunt u meters maken in uw adviestraject. In fase 2 duikt u de organisatie in om onderzoek te doen. Dat is een interessante stap, omdat u gaat ontdekken hoe alle partijen tegen de verandering aankijken. U gaat verkennen wat hun ambities en valkuilen zijn. U zult merken wat hun beeld is van werknemers en leidinggeven. Tot slot zult u hen helpen om blokkades op te ruimen, die verandering tegenhouden.

Opbrengst onderzoeksfase

aanknopingspunten

De onderzoeksfase is er natuurlijk niet zomaar. Na afloop van deze fase heeft u de volgende vier zaken op een rij:

  • overzicht over de partijen die bij de verandering betrokken zijn;
  • inzicht in hun beeld van de verandering;
  • aanknopingspunten om uw advies op te stellen;
  • een groter draagvlak voor uw advies.
  • sleutel-
personen

    Onderzoek doen kan op veel manieren. Deze drie tips helpen uw OR om het onderzoek succesvol af te ronden:

    • Benader sleutelpersonen in de verandering.
    • Analyseer de verandering vanuit helikopterperspectief.
    • Onderzoek het persoonlijk perspectief van betrokkenen.