5.6 Stijl
managementstijl
Het gaat hier om de managementstijl die managers richting hun werknemers hanteren. Een goede manier van leidinggeven levert meestal een goed resultaat op. Als de sfeer goed is, tonen werknemers eerder inzet en plezier in het werk.
Bespreek regelmatig in de overlegvergadering wat de opvatting van de OR is over de zichtbaarheid, betrouwbaarheid en het vertrouwen in de leidinggevenden. Waar merkt u als OR dat er klachten zijn of dat leiding niet wordt geaccepteerd?
inzichten
Interview eens een aantal leidinggevenden uit het middenkader over hun werk en hun visie op de organisatie. Dat levert vaak interessante inzichten op. Zij horen ook bij uw achterban en hebben vaak goede en praktische ideeën en voorstellen. Om het plaatje compleet te maken, kunt u ook de werknemers uit die teams interviewen. Wat valt u op?
Het schaap met de vijf poten
rollen
dilemma’s
Een bestuurder heeft in de praktijk minstens acht rollen – als hij zijn werk goed doet. Bij elke rol horen bepaalde belangen en waarden die in het geding zijn of soms zelfs tegenstrijdig. Een gevorderd OR-lid begrijpt dit en zal hiermee rekening houden. Vaak gelden voor de OR namelijk dezelfde dilemma’s. Uw bestuurder speelt in de loop van de week de volgende rollen: hij is innovator, bemiddelaar, producent, bestuurder, coördinator, controleur, stimulator en mentor. Als u uw bestuurder in persoon kent, dan weet u welke rollen hem het beste passen en welke rollen minder goed. Die laatste vragen om aanvulling en aanscherping door onder andere de ondernemingsraad.