U bent hier

4. De losse onderdelen van de organisatie

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: december 2014

Een onderneming is een samenspel van instrumenten, middelen en voorwaarden. Om mee te praten en te beslissen over organisatiebesluiten, is het belangrijk dat u precies weet hoe úw organisatie werkt. Het gaat dan niet alleen om uitvoerend personeel dat het werk verricht of de top die knopen doorhakt, maar om alle onderdelen van de organisatie. Van marketing tot inkoop en van stafafdelingen tot distributie en logistiek. Wat zijn de voornaamste onderdelen?

basis

Planning en grondstoffen vormen een belangrijke basis voor productie. Om het product of de dienst aan de man te brengen, is marketing nodig. Maar om uw product te kunnen verkopen, moet het product nog wel naar de consument gebracht worden. Dat gebeurt via distributie en logistiek.

ondersteunende mensen

Bij al deze activiteiten zijn er allerlei ondersteunende mensen nodig zoals administratie, ICT, financiën, personeelsfunctionarissen, managers en uiteindelijk het uitvoerend personeel. Dat alles samen vormt de onderneming waarvan u namens de werknemers de medebepalende raad bent samen met uw bestuurder.

Het uiteindelijke doel van uw onderneming is het leveren van een product of dienst. De productie is eigenlijk de plek waar het geld wordt verdiend. Dit noemt men ook wel de ‘core business’. Het bestuur van de organisatie kijkt – als het goed is – steeds hoe die productie kan worden verbeterd. Die ‘verbetering’ is te herleiden naar het omlaag...
Als u wel eens meekijkt (of wat mee krijgt) van de inkoop, dan weet u hoe belangrijk een goed afgestemde inkoop is. Het gaat dan om grondstoffen en hulpmiddelen die noodzakelijk zijn om het eindproduct of de dienst voort te brengen. Vanuit de OR is het daarbij goed om te letten op de prijs per eenheid en bijvoorbeeld de omvang van de voorraden...
Met name binnen de productiesector is ‘logistiek’ het toverwoord. Zonder goede logistiek van inkoop, productie (denk aan sorteren) en verkoop loopt de organisatie in de soep. Een goede logistiek zorgt ervoor dat de juiste dingen, op de juiste plaats, op de juiste tijd in de juiste hoeveelheden tegen optimale kosten aanwezig zijn. Luister goed naar...
Het heeft weinig zin om producten of diensten aan te bieden waar helemaal geen behoefte aan is op de markt. Dat maakt kennis van de consumentenmarkt dus een randvoorwaarde. Vanwege uw betrokkenheid bij het product en het succes ervan, heeft u als lid van de ondernemingsraad een goed beeld van de markt en de klant. Uw marketingcollega’s richten...
De invloed van de computers die nieuwe technieken mogelijk maken, lijkt eindeloos. U heeft misschien wel eens stroomuitval meegemaakt. Dan ligt de hele onderneming stil. Vrijwel alle handelingen worden begeleid of gestuurd door computers. De systemen die gebruikt worden zijn bedacht en gekozen. Daar gaat het OR-werk over. Ongevraagd adviseren Bij...
U bent behalve OR-lid ook werknemer en consument. Vanuit die rol weet u dat er een bijna oneindige hoeveelheid producten en diensten op de markt te koop zijn. Steeds belangrijker wordt daarbij de kwaliteit die consumenten ervaren in verhouding tot de prijs. Uw onderneming zal dus voortdurend moeten concurreren op deze aspecten. Het is altijd...
In onze maatschappij draait bijna alles om geld. Uw bestuurder is daarom veel tijd bezig met financiële zaken. Ook daarover kan de ondernemingsraad meepraten. Sterker nog: u zult wel moeten! Er worden besluiten genomen over gewenste opbrengsten en acceptabele kosten. Daarover heeft uw OR vast een mening. Verder denken bestuurders na over leningen...
Uw bestuurder heeft slechts beperkte tijd, kennis en mogelijkheden tot zijn beschikking. Juist omdat hij veel taken heeft en het overzicht moet bewaren, wordt hij ondersteund door specialisten op verschillende gebieden. Deze stafmedewerkers zijn ook lid van uw achterban. Het is goed om het contact met hen nauwgezet te onderhouden, want ze hebben...
Een slimme OR maakt optimaal gebruik van zijn interne netwerk. Dat netwerk kent in principe geen grenzen. Dat betekent dat u alle afdeingen en alle werknemers op die afdelingen kunt benaderen voor het inwinnen van informatie, het vragen van een second opinion of het geven van uitleg (beide kanten op!). Vanuit de Wet op de ondernemingsraden heeft...