4.4 Marketing
behoefte
Het heeft weinig zin om producten of diensten aan te bieden waar helemaal geen behoefte aan is op de markt. Dat maakt kennis van de consumentenmarkt dus een randvoorwaarde. Vanwege uw betrokkenheid bij het product en het succes ervan, heeft u als lid van de ondernemingsraad een goed beeld van de markt en de klant. Uw marketingcollega’s richten zich met name op de vragen van de klant over het product, de prijs ervan, de plaats waar men het kan krijgen en de promotie van dit product.
Ga eens met de marketeers om tafel. Zij bedenken manieren om uw product of dienst aan de man te brengen, maar daaraan kunt u vast iets bijdragen vanuit uw eigen invalshoek. Zo niet, dan leert u er op zijn minst van.
concurrentie
marketingbeleid
Tegenwoordig is er een overvloed aan communicatiemiddelen, waardoor de concurrentie toeneemt. Het gevolg is dat de marketingbudgetten over de jaren flink zijn toegenomen. Organisaties willen immers opvallen. Dit is wel een reden extra om hier vanuit uw OR extra aandacht aan te besteden. In uw overleg met de bestuurder zou het marketingbeleid een voornaamste punt van overleg moeten zijn.
Verkoop
Praat eens met collega’s van de afdeling Verkoop. Zij zorgen voor de uiteindelijke stap die zorgt dat er geld verdiend wordt. Probeer vanuit uw ondernemingsraad te achterhalen wat er nodig is voor tevreden klanten en welk beleid hierop gevoerd wordt.