U bent hier

4.6 Kwaliteit en innovatie

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: december 2014

rol

verhouding

U bent behalve OR-lid ook werknemer en consument. Vanuit die rol weet u dat er een bijna oneindige hoeveelheid producten en diensten op de markt te koop zijn. Steeds belangrijker wordt daarbij de kwaliteit die consumenten ervaren in verhouding tot de prijs. Uw onderneming zal dus voortdurend moeten concurreren op deze aspecten.

Het is altijd lastig om te bepalen hoeveel mankracht en geld er moet worden geïnvesteerd in innovatie. Toch is het een belangrijke vraag voor uw OR. Probeer te achterhalen hoeveel uw organisatie investeert in innovatie en inventariseer wat het oplevert.

kwaliteit

Een belangrijke vraag waarop uw OR een antwoord moet zien te krijgen is welk beleid uw bestuurder voert op het gebied van kwaliteit en of dat voldoet. Naast kwaliteit wil de markt steeds andere en vernieuwende producten. Uw onderneming moet daarin meegaan en dat betekent innoveren!

Meedoen veronderstelt een leven lang leren

doorleren

Overal in de politiek – op ministeries, bij vakbonden en bij werkgevers – leeft de overtuiging dat kennis en de ontwikkeling ervan essentieel is voor de economie. Wie steeds wil (blijven) meedoen, moet doorleren. Op de website van het sociaal planbureau (www.scp.nl) en van de Sociaal Economische Raad (www.ser.nl) vindt u publicaties en adviezen vinden zoals Europa 2020: de Lissabonstrategie van de SER. Alles in het kader van leren en ontwikkelen.