5.5 Systemen
werkwijzen
procedures
Het onderdeel ‘systemen’ is gericht op alle formele en informele werkwijzen, procedures en communicatiestromen. Het maakt daarbij niet uit of die intern of extern zijn gericht. Het gaat hierbij om alle formele en informele procedures, regelingen en afspraken.
In uw contact met de bestuurder is het belangrijk om te weten welk managementinformatiesysteem hem voorziet van feiten en ontwikkelingen. Vraag daar eens nadrukkelijk naar. Wat werkt er goed aan en wat minder?
cycli
U ziet dat verschillende procedures en systemen binnen het kader van het 7S-model passen. Denk aan de cycli voor het waarborgen van kwaliteit, het opstellen van budgetten, het bijhouden van ziekteverzuim, het opstellen van de planning en het organiseren van overlegstructuren.
ergernis
Uw OR is vaak de boodschapper van het feit dat de informatie- en communicatiestromen niet goed werken. Probeer dus uit te zoeken welke systemen niet goed functioneren. Of welke procedures niet duidelijk en begrijpelijk zijn. De OR kan zo veel ergernis en conflictstof helpen ruimen. Uiteindelijk is dat in het voordeel van uw achterban én de organisatie. Tenslotte is ook hier voor u de hamvraag: passen de systemen bij de shared values?
Aan de slag met een MTO
vaktools
Juist in een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) kunnen vragen rond de zeven elementen van McKinsey op tafel komen. De ondernemingsraad kan in de vraagstelling de nadruk leggen op de dagelijks ervaringen. Opvallend is dat veel kritiek te maken heeft met informatie- en communicatiestromen. Zaken die op het oog makkelijk te verbeteren zijn. Voor uw collega’s is het gevoel serieus genomen te worden erg belangrijk. Op de website rendement.nl/ordossier vindt u verschillende vaktools die u helpen bij het opzetten van een MTO.