U bent hier

4.2 Verslag

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: december 2018

notulen

doelen

Sterke notulen vormen de brug tussen opeenvolgende vergaderingen en brengen de continuïteit van uw OR-werk in kaart. Om goede verslagen te maken, moet de ambtelijk secretaris weten wat het doel is van het verslag en voor wie het is bedoeld. Vergaderverslagen hebben de volgende doelen:

  • afspraken en besluiten controleerbaar maken;
  • informeren van afwezigen;
  • het vastleggen van ideeën, standpunten en afspraken, zodat daarover later geen misverstand bestaat;
  • verantwoording afleggen aan de achterban, die verder af staat van de behandelde inhoud.

Notulen verspreiden onder de achterban

verplichting

Als het goed is, staat in uw reglement hoe u de notulen verspreidt onder de achterban. Dit is tenslotte een verplichting volgens artikel 14, lid 2h WOR. Kijk daarbij wel kritisch naar de inhoud van die bepaling: een integraal verslag boeit de achterban zelden. Dat is te veel informatie en uiteindelijk lezen weinig collega’s het helemaal. Ook wilt u gevoelige informatie niet altijd (gelijk) delen. Kies daarom voor een nieuwsbrief met een samenvatting en benoem zaken die al een bepaalde voortgang hebben.

4.2.1 Gestructureerd vergaderen

vergader­discipline

vergader­structuur

Een goed verslag begint met een gestructureerde vergadering. Daar is – naast een concrete agenda – ook vergaderdiscipline voor nodig. Het is niet alleen de taak van de voorzitter om de vergadering te structureren, maar van elke deelnemer om hem hierbij te helpen door zich te houden aan de afgesproken vergaderstructuur. Als u merkt dat dit niet gebeurt, spreek elkaar daar dan op aan. De duidelijke structuur is belangrijk voor de ambtelijk secretaris, omdat hij meerdere taken tegelijkertijd uitvoert. Hij luistert, vat samen en notuleert. Blijft iets onduidelijk, dan vraagt hij door.

Voorkom losse eindjes per agendapunt!

Het helpt de ambtelijk secretaris als de voorzitter elk agenda­punt afrondt door het samen te vatten. Zorg ook dat de gemaakte afspraken duidelijk worden herhaald. Dit geeft de ambtelijk secretaris de kans om te controleren of hij de inhoud en afspraken goed heeft genoteerd.

bijlagen

Verder is het belangrijk dat de ambtelijk secretaris in bezit is van alle bijlagen bij de onderwerpen die op de agenda staan. Ook als u die tijdens de vergadering uitdeelt, moet de ambtelijk secretaris daarvan een exemplaar krijgen zodat hij dat kan gebruiken voor een juist en volledig verslag.

Dit lijkt een open deur, toch komt het in de praktijk vaak genoeg voor dat de ambtelijk secretaris buiten beschouwing blijft, omdat hij officieel geen OR-lid is en niet inhoudelijk deelneemt aan het overleg.

faciliteiten

Verder moet de ambtelijk secretaris ook een goede plek hebben om alle deelnemers van de vergadering te overzien en goed te kunnen verstaan. Vaak is dat naast de voorzitter. Naast een goede plek is het natuurlijk fijn als hij beschikt over goede faciliteiten zoals een laptop met muis en eventueel een goed toetsenbord en een internet- en netwerkverbinding.

4.2.2 Actiepuntenlijst

In een vergadering legt u vaak afspraken vast waarvan de ambtelijk secretaris vervolgens een actiepuntenlijst maakt en die na de vergadering bij het verslag voegt.

deadline

Zorg dat de afspraken zo concreet mogelijk zijn en dat geldt ook voor de deadline ervan. Dus niet ‘zo snel mogelijk’ of ‘najaar’, maar noem een concrete datum. Dat voorkomt een hoop discussie tussen OR-leden over ieders interpretatie van wat spoedig is of wanneer het najaar precies valt. Dit maakt het voor de ambtelijk secretaris ook erg lastig om overzicht te houden over het verloop van de afspraken.

4.2.3 W.v.t.t.k.

niet voorbereid

Vaak staat op de agenda het punt ‘w.v.t.t.k.’ (wat verder ter tafel komt). Dat zijn onderwerpen die vlak voor of tijdens de vergadering naar boven komen en die u dan alsnog in de vergadering bespreekt, ook al stonden ze niet op de agenda. Dit zijn dus onderwerpen die niet zijn voorbereid, niet bij iedereen even bekend zijn en waarvan soms het doel ook niet duidelijk is. Kortom: alle vereisten voor een gestructureerd overleg ontbreken dan vaak. Bedenk dus goed of u een goed georganiseerd overleg met dit agendapunt wilt eindigen!

Steeds meer OR’en kiezen ervoor om het agendapunt w.v.t.t.k. van de agenda af te halen. Dat dwingt iedereen om vooraf na te denken over wat er op de agenda hoort.

4.2.4 Andere rol ambtelijk secretaris

procesbewaker

Maakt iemand anders dan de ambtelijk secretaris het verslag, zoals een ambtelijk ondersteuner of een secretariaats-medewerker, dan kan de ambtelijk secretaris de voorzitter helpen als procesbewaker. Dat geeft hem ook ruimte om:

  • een inhoudelijke toelichting te geven bij een onderwerp;
  • de leden te attenderen op afspraken en procedures beter toe te lichten;
  • bij een discussie die uit de hand loopt een schorsing voor te stellen om de neuzen weer dezelfde kant op te krijgen.

Soms is er een evaluatie na elke vergadering over het verloop van de vergadering. Dit kost tijd, maar is erg leerzaam als u het goed toepast en gebruikt. Nog geen ervaring mee? Probeer het eens!

4.2.5 Sturen van de vergadering

evaluatie

verbeter-suggesties

Soms hebben enkele OR-leden de taak om tijdens de vergadering het verloop in de gaten te houden, zodat ze bij de afronding kunnen toelichten wat hen opviel. Zie het als een snelle evaluatie. Vindt u dit zinvol, maar wilt u de leden gefocust houden op de agenda, dan kan de ambtelijk secretaris deze taak ook op zich nemen. Hij heeft vaak veel ervaring met vergaderen en staat wat meer buiten de cultuur van uw OR. Een frisse blik kan geen kwaad! Of het nu gaat om de inhoud, de procedure of het proces. Hij kan dan letten op het feit of een onderwerp goed is uitgediept, de afgesproken procedures zijn gevolgd en of er goed is samengewerkt. Hij kan vanuit zijn expertise gelijk verbetersuggesties doen. U stelt met uw OR zelf vast wat u daarmee vervolgens doet.

4.2.6 Verslag uitwerken

Het is natuurlijk fijn als de ambtelijk secretaris na de vergadering het verslag zo snel mogelijk uitwerkt. U kunt het verslag en de actiepunten dan doornemen met de vergadering nog vers in het geheugen. Ook is de kans groot dat actiepunten sneller worden opgepakt als de actiepuntenlijst niet te lang op zich laat wachten.

Een goed verslag uitwerken kost tijd

Het uitwerken van een verslag van een vergadering van drie uur kost gemiddeld ook drie uur. Zeker omdat de achterban een andere versie krijgt dan de OR én omdat er een concrete actiepuntenlijst bij moet komen. Bij zeer complexe onderwerpen of onvoldoende vergaderstructuur kan die uitwerktijd zelfs flink oplopen!