2. Zoektocht naar een geschikte kandidaat
Het wervingstraject start zodra u het met uw bestuurder op een akkoord heeft kunnen gooien dat er een ambtelijk secretaris komt voor uw OR. Dat is natuurlijk ontzettend leuk en spannend, maar waar begint u met zoeken? En waar moet u op letten? Het aanstellen van een ambtelijk secretaris gebeurt op dezelfde manier als het werven van elke andere werknemer. U kunt dus mooi het werving-en-selectiebeleid van uw organisatie volgen.
functieprofiel
Om te beginnen, start u met het opstellen van een functieprofiel voor uw ideale kandidaat. Daarin legt u vast:
- de functie;
- de taken;
- de verantwoordelijkheden;
- de functievereisten;
- de positie in de organisatie.
werven
Als het goed is, heeft u hierover al goed nagedacht in de voorbereiding op en tijdens de gesprekken met de bestuurder om akkoord te krijgen voor het werven van de ambtelijk secretaris.
De functiebeschrijving helpt u bij het zoeken naar de ideale kandidaat, maar dient ook als meetlat om later te evalueren of de secretaris voldoet aan uw wensen. Bij het wervingsproces kunt u dit profiel mooi gebruiken als input voor de vacaturetekst.
Positie van de OR bij de werving
wervingstraject
In het wervingstraject van de ambtelijk secretaris is het belangrijk dat u zich realiseert dat uw OR geen hiërarchische positie heeft in de organisatie en geen formele positie om een ambtelijk secretaris aan te stellen. Maar uiteindelijk gaat de ambtelijk secretaris natuurlijk wel voor uw OR werken en dus moet u bij het wervingsproces nauw betrokken zijn.
selectie- procedure
Naast de onderdelen die moeten terugkomen in de functiebeschrijving is het in de zoektocht naar de ideale kandidaat belangrijk om te weten wat de procedure is bij interne kandidaten, hoe u het beste kunt werven en hoe de selectieprocedure eruitziet. Hierover leest u in dit hoofdstuk.