U bent hier

OR & Medezeggenschap
De ambtelijk secretaris2. Zoektocht naar een ­geschikte kandidaat2.2 De functievereisten

2.2 De functievereisten

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: december 2018

Uiteraard hangen de functievereisten af van de taken van de ambtelijk secretaris en de verantwoordelijkheden daarvoor. Maar een aantal vereisten zijn wel algemeen:

  • affiniteit met de medezeggenschap;
  • kennis van de WOR en andere relevante medezeggenschapswetgeving;
  • secretariële ervaring en goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid;
  • ervaring met informatietechnologie;
  • in staat om verschillende beleidsterreinen (sociaal, financieel, organisatorisch en veranderkundig) met elkaar in verband te brengen en te vertalen naar medezeggenschapsvraagstukken;
  • sterk in de uitvoering en bewaking van afspraken en procedures;
  • ervaring met coachen en adviseren.

opleidingen

Er zijn specifieke opleidingen voor ambtelijk secretarissen in de medezeggenschap. Deze opleidingen zijn op verschillende niveaus, afhankelijk van de specifieke taken en verantwoordelijkheden van de ambtelijk secretaris.

U kunt ervoor kiezen om een diploma van zo’n opleiding in de vacature te benoemen als een eis, maar misschien vindt u de bereidheid om deel te nemen aan zo’n opleiding ook voldoende. Denk dus ook na over de opleidingseisen!