U bent hier

1. Waarom kiezen voor een ambtelijk secretaris?

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: december 2018

Als OR-lid maakt u vooral het verschil als u en uw mede­raadsleden het OR-werk effectief en efficiënt organiseren. Een goed functionerende ondersteuning van uw OR, waaronder het secretariaat, is daarbij erg belangrijk. De vraag is natuurlijk: hoe organiseert u die ‘goed functionerende ondersteuning’?

WOR

voorziening

Om een antwoord te vinden op zo’n vraag, kijkt men vaak als eerste naar de wet. De Wet op de ondernemingsraden (WOR) is dan een goede plek om op zoek te gaan naar relevante bepalingen. Toch bevat de WOR over ambtelijke ondersteuning alleen de bepaling dat de OR in zijn reglement ‘de voorziening in het secretariaat’ regelt. Deze bepaling vindt u terug in artikel 14, lid 2e WOR. Over hoe u die voorziening vervolgens regelt, staat niets in de wet.

Van OR-lid tot secretaris: niet zonder moeite!

takenpakket

Vaak kiest de OR uit zijn midden een secretaris en soms een vicesecretaris. Weliswaar krijgen leden die worden gekozen tot secretaris daar extra uren voor, maar hebben ze niet altijd de nodige ervaring voor het takenpakket van de functie. Zo komen ze als OR-lid soms in een spagaat als ze bijvoorbeeld een verslag maken van een vergadering én inhoudelijk meebeslissen. Voor een volgende zittingsperiode kiest u misschien weer een nieuwe secretaris die zich de taken opnieuw eigen moet maken.

Het is om verschillende redenen (zie het kader op de vorige pagina) vaak slim om (ook) een secretaris van buiten de organisatie te benoemen. Hij is een beroepsmatig secretaris, dus secretaris van ambt, en een zogeheten ambtelijk secretaris voor de medezeggenschap. 1.1.1 Geen OR-lid Een ambtelijk secretaris is geen OR-lid: het is echt een functie...
De WOR schrijft misschien niet voor hoe u het secretariaat wettelijk moet regelen, maar wel aan welke randvoorwaarden u moet voldoen als uw OR een ambtelijk secretaris heeft. Die ‘spelregels’ van de ambtelijk secretaris gaan vooral over ontslagbescherming, geheimhouding en de kosten. Ontslagbescherming Zo geniet een ambtelijk secretaris vanwege...
De keuze om een ambtelijk secretaris aan te stellen, maakt u natuurlijk niet alleen omdat u er misschien recht op heeft. Het is slim om met uw OR goed na te denken over wat die ondersteuning uw OR kan bieden. Denk daarom altijd heel goed na over voor- en nadelen, het profiel waaraan de ambtelijk secretaris moet voldoen, of hij past bij de cultuur...
Als u bij de bestuurder het verzoek neerlegt om een ambtelijk secretaris aan te stellen, kan het zijn dat hij daar zijn eigen ideeën over heeft, zoals over de kosten. U moet zich dus goed voorbereiden op het overleg hierover. Uw bestuurder kan op verschillende manieren reageren: ‘Zonder ambtelijk secretaris gaat het nu toch ook goed?’ ‘Het gaat...