U bent hier

3. Maak een duidelijk plan voor het inwerktraject

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: december 2018

In uw zoektocht naar een ambtelijk secretaris vindt u hopelijk een geschikte kandidaat. De HR-afdeling stelt hem – als hiërarchisch leidinggevende – meestal aan en maakt afspraken voor de startdatum en het inwerken. Het inwerken neemt één van de OR-leden voor zijn rekening, bij voorkeur het OR-lid dat ook zijn functioneel leidinggevende is.

kennismaking

Zodra HR de ambtelijk secretaris aanstelt, is het tijd voor de kennismaking. Dat regelt de functioneel leidinggevende van de ambtelijk secretaris. Meestal is dat de (vice)voorzitter of de gekozen secretaris van de OR. Hij introduceert de ambtelijk secretaris in de OR, bijvoorbeeld tijdens een vergadering. Zo leert de ambtelijk secretaris alle leden en hun werkwijze kennen. Hij kan zichzelf dan gelijk voorstellen.

Zorg dat de ambtelijk secretaris ook kennismaakt met de leden van de OR-commissies; óók de commissieleden die geen lid zijn van de OR.

Het is belangrijk voor de ambtelijk secretaris dat hij weet waar de OR mee bezig is. Dat betekent dat u moet zorgen voor een goed inwerkprogramma, waarin u ook gelijk de actualiteit van de OR meeneemt. Daarnaast zijn de praktische zaken natuurlijk een vast onderdeel van dat inwerkschema, zoals de fase in de zittingsperiode, vacatures, contact met...
De hiërarchisch leidinggevende maakt ook kennis met de ambtelijk secretaris, bij voorkeur meteen op de eerste dag. Bij het inwerken hoort ook dat de ambtelijk secretaris kennismaakt met de stakeholders in de organisatie, die even goed onderdeel zijn van het netwerk van de OR. Ook een ambtelijk secretaris die al werkzaam was in de organisatie moet...
Na kennismaking met de betrokkenen en de inhoud van het werk, heeft de kersverse ambtelijk secretaris faciliteiten nodig om zijn werk goed te kunnen doen. Denk aan een praktische werkplek, computer en telefoon. 3.3.1 Werkplek Als de OR een eigen kamer heeft, is het normaal dat daar ook de werkplek van de ambtelijk secretaris is. Als dat niet kan,...
Maak een inwerkprogramma voor de nieuwe ambtelijk secretaris. Een inwerkprogramma is een planning met werkzaamheden in de eerste periode voor de ambtelijk secretaris. Werkzaamheden die afwisselend bestaan uit kennismakingsgesprekken, informatie over de organisatie en de OR ontvangen en verwerken en de werkwijzen leren kennen. Daarin plant u ook de...